تجربه کاربری خوب می تواند تفاوت بین یک کسب و کار در حال رشد و یک کسب و کار در حال مرگ باشد. در اینجا یک راهنمای جامع در مورد ابزاری ارائه می شود که تجربه کاربری عالی را قابل دسترس می سازد.
آیا تا به حال آرزو کرده اید که بتوانید به مشتریانتان در هنگام تعامل با وب سایت خود نگاه کنید؟ البته نه به شیوه ای ترسناک، بلکه به عنوان راهی برای کسب اطلاعات در مورد اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه. کسب و کارها برای دهه ها تاکتیک هایی مشابه این را به کار گرفته اند؛ از مشتریان مخفی گرفته تا گروه های متمرکز. مفاهیم نظری درباره چگونگی اداره کسب و کار – چه به صورت دیجیتال و چه در محیط فروشگاهی – تنها تا حدی به شما کمک می کنند. در نهایت، دیدن آنچه در واقع اتفاق می افتد هنگامی که مشتریان احتمالی با کسب و کار شما تعامل دارند، حیاتی است.
یکی از مثال های مؤثر این موضوع، نرم افزار ضبط صفحه نمایش است. این نوع نرم افزار دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که فکر می کنید: به شما امکان می دهد ضبط های صفحه نمایش کاربران را هنگام پیمایش در وب سایت شرکتتان مشاهده کنید. چه آن ها به سرعت از سایت خارج شوند یا قبل از پر کردن یک فرم، از صفحه ای به صفحه دیگر کلیک کنند، می توانید ببینید که کجا کلیک می کنند، تا چه حد پیمایش می کنند، با کدام عناصر تعامل دارند و موارد دیگر.
یکی از این ابزارها – Mouseflow – می تواند برای کسب و کارهای تازه وارد به ضبط صفحه نمایش یا طراحی وب به طور کلی، دلهره آور باشد. ما این ویدئو را ایجاد کردیم تا به شما در این فرایند کمک کنیم. وقتی که نحوه کار را یاد گرفتید، به بهینه سازی و آزمایش وب سایت خود ادامه خواهید داد تا به یک ماشین تبدیل عالی و کارآمد تبدیل شود!
متن ویدیو: نرم افزار تجربه کاربری: مقدمه ای بر داده های رفتار کاربر
ضبط صفحه نمایش، ردیابی ماوس و نقشه های حرارتی اطلاعات ارزشمندی را در مورد نحوه استفاده بازدیدکنندگان از سایت شما فراهم می کنند. این ابزارها به شما امکان می دهند روندها را شناسایی کنید، داده های رفتار کاربر را جمع آوری کرده و مناطق قابل بهبود را در وب سایتتان شناسایی کنید. این کار با ضبط فعالیت ماوس و سپس کمی کردن داده های جمع آوری شده انجام می شود.
با استفاده از ضبط های صفحه نمایش و نرم افزار نقشه های حرارتی، می توانید نقاط مشترک مشکل زا، عناصر حواس پرت کن، الگوهای رایج، کلیک های اشتباه و رفتارهای غیرمنتظره ای را که مانع از تبدیل شدن مشتری شما می شوند، مشاهده کنید.
در این ویدیو نگاهی سریع به انواع مختلف داده ها و بینش هایی که این نوع نرم افزار ارائه می دهد خواهیم داشت. ما از Mouseflow استفاده خواهیم کرد، اما اطلاعات ارائه شده در بسیاری از برنامه های دیگر مانند Hotjar و Clicktale نیز قابل استفاده است.
نقشه های حرارتی (Heatmaps):
نقشه حرارتی یک نمایش گرافیکی از فعالیت ماوس است که بر روی صفحات وب سایت شما قرار می گیرد. تعامل کاربر در طیف رنگی نشان داده شده است. رنگ قرمز نشان دهنده فعالیت قابل توجه و آبی معادل فعالیت کم یا هیچ فعالیتی است.
نقشه های حرارتی ردیابی ماوس برای تجسم فعالیت بازدیدکنندگان در یک صفحه استفاده می شود. نقشه های حرارتی صفحه عناصری را که کاربران روی آن ها کلیک می کنند، آنچه که به آن توجه دارند و میزان پیمایش صفحه را نظارت می کنند.
امروز به چند نوع مختلف از نقشه های حرارتی، از جمله کلیک، پیمایش، حرکت، تعامل و جغرافیا نگاهی خواهیم انداخت.
نقشه های کلیک (Click Maps):
نقشه های کلیک عناصری را که کاربران در هنگام بازدید از یک صفحه مشخص روی آن کلیک می کنند، شناسایی می کنند. این نقشه ها تأیید می کنند که کاربران در حال تعامل با عناصر کلیدی وب سایت هستند. همچنین می توانند دکمه هایی را که کاربران با آن ها تعامل ندارند شناسایی کرده و در شناسایی کلیک های اشتباه بسیار ارزشمند باشند.
با مشاهده یک نقشه کلیک برای وب سایت خود:
نقشه کلیک Mainstreethost
اینجا می توانید یک پوشش صفحه ای را ببینید که نشان می دهد کاربران کجا کلیک می کنند. نمودار در سمت چپ پایین، محدوده ای از شدت ها را نشان می دهد که رنگ های قرمز و سفید نشان دهنده مناطقی هستند که بیشترین کلیک را دارند. رنگ های آبی و سیاه نشان دهنده مناطقی هستند که کمترین یا هیچ تعاملی ندارند.
در نقشه کلیک صفحه اصلی mainstreethost.com می توانیم ببینیم که این رنگ های روشن در ناوبری و اطراف این فراخوان به اقدام (CTA) نشان دهنده تعامل قابل توجهی هستند که دقیقاً همان چیزی است که ما انتظار داریم.
اما همچنین برخی از کلیک های اشتباه را نشان می دهد، مثلاً اینجا که ممکن است کاربر انتظار داشته باشد این عنصر غیرقابل کلیک قابل کلیک باشد. شاید کاربران دوست داشته باشند اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع داشته باشند یا این عنصر باید قابل کلیک باشد.
همچنین می بینیم که این لینک در متن اصلی کلیک های کمی دریافت می کند. این ممکن است نشان دهنده این باشد که این لینک ناکارآمد یا عنصری حواس پرت کن است که به ما در رسیدن به هدفمان کمک نمی کند. باید حذف لینک متنی را آزمایش کنیم تا ببینیم آیا برای تبدیل مفید است یا نه.
در قسمت بالا سمت راست، می توانیم دستگاهی را که نقشه حرارتی را از آن مشاهده می کنیم، کنترل کنیم؛ ما گزینه های دسکتاپ، تبلت و تلفن همراه را داریم. می توانیم به پوشش تلفن همراه تغییر دهیم و ببینیم که چگونه بازدیدکنندگان تلفن همراه با سایت ما تعامل دارند و چگونه این تعامل با بازدیدهای دسکتاپ سنتی متفاوت است.
نقشه های پیمایش (Scroll Maps):
نقشه های پیمایش به ما نشان می دهند که کدام قسمت های یک صفحه قابل مشاهده هستند و چه درصدی از کاربران در حال پیمایش صفحه هستند. آن ها می توانند به ما کمک کنند تا شناسایی کنیم که آیا محتوای کلیدی مانند دکمه CTA یا افزودن به سبد خرید خیلی پایین صفحه قرار گرفته و بنابراین به دلیل کمبود پیمایش، برای اکثریت کاربران نامرئی است.
باز هم دقیقاً مانند نقشه کلیک، حداکثرها و حداقل رنگ ها در گوشه سمت چپ پایین نشان دهنده قابلیت مشاهده صفحه هستند.
نگاهی به صفحه خدمات ما بیندازید:
نقشه پیمایش Mainstreethost
قسمت بالای صفحه به رنگ قرمز است و ۱۰۰٪ قابل مشاهده است، به این معنی که همه کاربران این بخش از صفحه را می بینند. با پیمایش به پایین صفحه می بینیم که رنگ پوشش تغییر می کند، که نشان می دهد کاربران در حال ریزش هستند و دیگر به پیمایش ادامه نمی دهند.
اینجا می توانیم ببینیم که کاهش شدیدی در تعداد کاربران وجود دارد. این معمولاً به عنوان یک نقطه شکست بصری شناسایی می شود و زمانی رخ می دهد که کاربر فرض می کند که در پایین صفحه محتوای ارزشمندی وجود ندارد و تصمیم می گیرد که دیگر به پایین صفحه پیمایش نکند.
افت بیش از حد را شناسایی کنید و سعی کنید مسیرهای بصری جذاب تری ایجاد کنید تا کاربر درگیر بماند.
خط تا شده (Fold Line) که در اینجا نشان داده شده، به طور میانگین بخشی از سایت شما است که کاربران هنگام ورود به صفحه قبل از پیمایش می توانند ببینند. به طور آماری، اکثر تعاملات در محتوایی انجام می شود که در بالای خط تا شده قرار دارد.
نقشه های حرکت (Movement Maps):
نقشه های حرکت ماوس نشان می دهند که کاربران ماوس خود را کجا حرکت می دهند. درست مانند کلیک ها، ما به دنبال حرکت ماوس هستیم که حول مهم ترین عناصر ما مانند ناوبری یا CTA متمرکز شده اند، زیرا آن ها بیشترین میزان تعامل را خواهند داشت.
همان طور که می بینیم، هرچه به پایین صفحه برویم، حرکت ماوس کاربران کاهش می یابد، به این معنی که هرچه به پایین برویم تعامل کمتری رخ می دهد.
نقشه حرکت Mainstreethost
نقشه های حرکت می توانند به سؤالاتی مانند موارد زیر پاسخ دهند:
- بهترین مکان برای تبلیغات در صفحه کجاست؟
- آیا بازدیدکنندگان بخش های خاصی را نادیده می گیرند؟
- آیا ترتیب بخش ها در صفحه درست است؟
اگر فراخوان به اقدام (CTA) و دکمه های مهم شما در خارج از مسیر حرکت بازدیدکنندگان قرار دارند، می توانید آن عناصر را به مسیر حرکت کاربران نزدیک کنید تا ببینید چگونه بر نرخ تبدیل شما تأثیر می گذارد.
نقشه های توجه (Attention Maps):
نقشه توجه یک نقشه حرارتی مبتنی بر زمان است که نشان می دهد کاربران چقدر با بخش های خاصی از وب سایت شما درگیر هستند. نقشه توجه از فعالیت پیمایش برای این کار استفاده می کند و اندازه ها و وضوح صفحه های مختلف را در نظر می گیرد. این به شما امکان می دهد که تعیین کنید کدام بخش از صفحه بیشتر مشاهده شده و می تواند ابزاری مؤثر در ارزیابی عناصر طراحی باشد.
مناطق قرمز بیشترین توجه را از کاربران دریافت می کنند در حالی که مناطق آبی و سیاه توجه کمی دریافت می کنند.
نقشه توجه Mainstreethost
اولویت بندی بخش های صفحه را طوری تنظیم کنید که بیشترین تعداد بازدیدکنندگان عناصر جذب کننده توجه را ببینند.
نقشه های جغرافیا (Geography Maps):
نقشه جغرافیا یک راه تعاملی برای تعیین مکان بازدید کاربران بر اساس آدرس IP آن ها است. با زوم به نقشه می توانید نمای دقیقی از نقاط عطف اطراف بازدیدکنندگان وب سایتتان را مشاهده کنید.
همان طور که می بینید، mainstreethost.com تعداد قابل توجهی از کاربران را در بوفالو، نیویورک دریافت می کند.
نقشه جغرافیا Mainstreethost
در بالای صفحه می توانید فیلتری را بر اساس دستگاه، تعداد بازدیدهای صفحه، منبع ترافیک یا حتی کاربران تکمیل کننده یک هدف دلخواه اعمال کنید. این می تواند ابزاری مفید برای کمک به هدف گیری تبلیغات یا محتوای شما به مکان هایی که مشتریان سودآورتر شما هستند، باشد.
ضبط های کاربر – پخش مجدد:
ضبط های کاربر به شما امکان می دهند فعالیت کاربران واقعی را در حین پیمایش در سایت خود مشاهده کنید. می توانید ببینید که چگونه رفتار می کنند، با چه مشکلاتی روبرو می شوند و چه مسیرهایی را برای دستیابی به اهداف شما در هنگام پیمایش در وب سایتتان طی می کنند. ضبط های صفحه نمایش می توانند برای مشاهده نحوه تکمیل فرم های کاربران در سایت شما بسیار مفید باشند. سطح بینش به طور قابل توجهی فراتر از آن چیزی است که ردیابی رویداد در Google Analytics به تنهایی می تواند انجام دهد.
ضبط کاربر Mainstreethost
خط زمانی در بالای صفحه نشان می دهد که چه اقداماتی در طول جلسه انجام شده است:
- قرمز: حرکت ماوس یا پیمایش
- زرد: کلیک یا ضربه زدن
- سبز: تعامل فرم
- سیاه: غیرفعال بودن
سرعت پخش: تعداد زیاد ضبط های بازدیدکننده می تواند دلهره آور باشد. فیلترها راه مؤثری برای بخش بندی بازدیدکنندگان بر اساس اقدام هستند. به عنوان مثال، فیلتری را اعمال کنید که فقط کاربرانی را شامل می شود که به صفحه تسویه حساب رسیده اند یا یک فرم را تکمیل کرده اند. داده های کسانی را که تراکنش را تکمیل کرده اند با کسانی که موفق به تبدیل نشده اند مقایسه کنید تا مناطقی که باعث ترک صفحه آن ها شده است را شناسایی کنید. از این اطلاعات برای اصلاح انتخاب های طراحی خود، بهبود تجربه کاربر و افزایش نرخ تبدیل خود استفاده کنید.
رفتارشناسی کاربران با Mouseflow یکی از موارد انجام شده در نظارت بر سئو سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود. ابزارهای رفتار کاربر همراه با داده ها و تحلیل های تحلیلی می توانند با شناسایی اختلالات و کاهش نقاط مشکل زا به عملکرد سایت شما کمک کنند. ابزارهای رفتاری مانند Mouseflow همچنین می توانند داده هایی را برای طراحی آزمایش ها روی عناصر طراحی سایت شما ارائه دهند، تجربه کلی کاربر را بهبود بخشند و نرخ تبدیل شما را افزایش دهند.