رد کردن پیوندها

نقشه سایت XML برای سئو (XML Sitemap)


نقشه سایت سندی است که در آن صفحات وب، ویدئوها و دیگر دارایی‌های وب‌سایت خود را به همراه ارتباطاتشان فهرست می‌کنید. موتورهای جستجو از این فایل برای خزیدن در وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. فرمت‌های رایج برای نوشتن نقشه‌های سایت شامل متن، XML و RSS می‌شود. محبوب‌ترین فرمت، XML است. در این فصل ما در مورد XML یاد خواهیم گرفت.

آیا به نقشه سایت نیاز دارید؟

بستگی به اندازه و طراحی وب‌سایت دارد. اگر سایت شما ۱۰۰ URL یا کمتر داشته باشد و تمام این URL‌ها به طور داخلی به هم متصل شده‌اند، معمولاً به نقشه سایت نیازی ندارید. با این حال، اگر مدیریت وب‌سایتی بزرگ با هزاران، میلیون‌ها یا میلیاردها URL را به عهده دارید، داشتن نقشه سایت بسیار مفید خواهد بود.

درباره XML

نقشه‌های سایت در فرمت XML انعطاف‌پذیرترین هستند. این فرمت به راحتی قابل گسترش بوده و می‌تواند جزئیات بیشتری درباره نسخه‌های محلی صفحات وب، تصاویر، ویدئوها و مطالب خبری شما ارائه دهد.

مزایا

  • انعطاف‌پذیر و قابل گسترش است.
  • می‌تواند بیشترین جزئیات مربوط به URL‌های شما را ارائه دهد.
  • کاربران سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانند افزونه‌هایی برای ساخت نقشه‌های سایت پیدا کنند.

معایب

  • کاری با مهارت بالا.
  • نگهداری نقشه‌ها در پورتال‌ها یا وب‌سایت‌های بزرگ که URL‌های آن‌ها به طور مداوم تغییر می‌کند، ممکن است دشوار باشد.

فرمت نقشه سایت به صورت XML است و در آن از تگ‌های XML استفاده می‌شود. برای هر اطلاعات یا مقدار درون نقشه سایت، نیاز به فرار کردن موجودیت است.

فرمت نقشه سایت شامل استفاده از تگ <urlset> در ابتدا و </urlset> در انتها است. فضای نام تگ <urlset> باید تعریف شود. به عنوان تگ XML والد، یک ورودی <url> برای هر URL اضافه کنید. برای هر تگ <url>، یک ورودی <loc> اضافه کنید.

تگ‌های XML

مشخصات تگ‌های XML به شرح زیر است:

  • <urlset>: ضروری. به استاندارد پروتکل کنونی اشاره دارد و محتویات فایل را رمزگذاری می‌کند.
  • <url>: ضروری. به تگ‌های والد برای هر URL موجود اشاره دارد. فرزندان این تگ، سایر عنوان‌ها هستند.
  • <loc>: ضروری. URL وب‌سایت. اگر سرور میزبان وب‌سایت آن را بخواهد، نام پروتکل (HTTP) باید اولین چیز در این URL باشد و با اسلش در انتها ختم شود. این مقدار باید کمتر از 2048 بیت باشد.
  • <lastmod>: اختیاری. تاریخ آخرین به‌روزرسانی وب‌سایت. باید از فرمت تاریخ W3C استفاده شود. اگر مایلید، می‌توانید به جای بخش زمان، از فرمت YYYY-MM-DD استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تاریخ باید تنظیم شود تا زمان آخرین ویرایش محتوای وب‌سایت مرتبط را نشان دهد، نه زمانی که توسعه‌دهنده نقشه سایت را ایجاد کرده است.
  • <changefreq>: اختیاری. احتمال به‌روزرسانی مکرر صفحه. اگرچه این مقدار ممکن است به طور دقیق نشان‌دهنده‌ی تعداد دفعات خزش موتورهای جستجو نباشد، اما یک دیدگاه کلی به آنها می‌دهد. کدهای معتبر عبارتند از: همیشه، ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه، هرگز.
  • <priority>: اختیاری. این تگ اهمیت یک URL را در مقایسه با سایر URL‌ها در وب‌سایت شما نشان می‌دهد. مقادیر معتبر بین 0.0 تا 1.0 هستند. این عدد به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام صفحات را برای مکانیزم‌های خزش مهم‌تر می‌دانید، اگرچه تأثیری بر ارزیابی صفحات وب شما نسبت به محتوای صفحات وب دیگر ندارد. مقدار پیش‌فرض 0.5 است.

اجتناب از موجودیت

کدگذاری UTF-8 برای فایل نقشه سایت شما ضروری است. همه فایل‌های XML باید از مقادیر فرار موجودیت برای هر کاراکتر زیر استفاده کنند، از جمله URL‌ها و هر محتوای اطلاعاتی و مقادیر:

  • امپرسند (&): &amp;
  • علامت نقل قول تکی (‘): &apos;
  • علامت نقل قول دوتایی (“): &quot;
  • بزرگتر از (>): &gt;
  • کوچکتر از (<): &lt;

فایل‌های شاخص نقشه سایت

تعداد URL‌ها در هر فایل نقشه سایتی که ارائه می‌دهید به ۵۰۰۰۰ محدود است و حجم کلی آن‌ها نباید از ۵۰ مگابایت تجاوز کند. اگر می‌خواهید پهنای باند مورد نیاز را به حداقل برسانید، می‌توانید محتویات فایل‌های نقشه سایت خود را با استفاده از gzip فشرده‌سازی کنید؛ با این حال، اندازه فایل نقشه سایت بدون فشرده‌سازی نباید از ۵۰ مگابایت تجاوز کند. برای شامل کردن بیش از پنجاه هزار URL، نیاز به ساختن چندین فایل نقشه سایت دارید.

اگر وب‌سایت(های) شما دارای تعداد زیادی نقشه سایت‌های متمایز هستند، باید یک فایل دایرکتوری به نام “Sitemap” با لیست تمام فایل‌های نقشه سایت ایجاد کنید. تمام نقشه سایت‌ها باید حداکثر ۵۰۰۰۰ نقشه سایت، حداکثر اندازه فایل ۵۰ مگابایت و فشرده‌سازی را داشته باشند. ممکن است چندین فایل شاخص نقشه سایت وجود داشته باشد.

فرمت XML یک فایل نقشه سایت و فرمت فایل شاخص نقشه سایت آن مشابه هم است. الگوی شاخص نقشه سایت باید شامل:

  • تگ بازکننده <sitemapindex> در ابتدا و تگ بستن <\/sitemapindex> در انتها.
  • هر نقشه سایت باید ورودی خود را به عنوان تگ <sitemap> در تگ والد XML داشته باشد.
  • برای هر تگ <sitemap> والد، باید یک ورودی فرزند <loc> ارائه دهید.
  • همچنین فایل‌های شاخص نقشه سایت از تگ اختیاری <lastmod> پشتیبانی می‌کنند.

بارگذاری نقشه سایت XML

برای بارگذاری نقشه سایت XML خود به Google از طریق کنسول جستجو، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد Google Search Console شوید. ۲. گزینه “Sitemaps” را انتخاب کنید. ۳. URL نقشه سایت خود را در بخش “Add a new sitemap” در بالای صفحه اضافه کنید. ۴. دکمه ‘Submit’ را فشار دهید و Google نقشه سایت جدید ساخته شده‌ی شما را بررسی خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

نقشه سایت XML برای سئو (XML Sitemap) یکی از موارد انجام شده در سئو فنی سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود. یک نقشه سایت XML خوب، تمام صفحات کلیدی وب‌سایت شما را هدایت می‌کند و به عنوان نقشه‌ای برای Google عمل می‌کند. صرف‌نظر از اینکه ساختار داخلی وب‌سایت شما ممکن است بهتر باشد، نقشه‌های سایت XML می‌توانند برای SEO مفید باشند، زیرا به Google کمک می‌کنند صفحات کلیدی شما را به طور مؤثری شناسایی کند.