یک عنصر HTML با عنوان rel="canonical"
نشان دهنده ی نسخه ی اصلی برای صفحات تقریباً مشابه یا قابل مقایسه است. به عبارت دیگر، می توانید از برچسب های استاندارد برای مشخص کردن اینکه کدام نسخه از یک محتوا اصلی است استفاده کنید. گوگل URL استاندارد را نمایه سازی می کند و زمانی که جستجویی در گوگل انجام می شود، آن را به نمایش می گذارد.
انواع URL های استاندارد
دو نوع URL استاندارد وجود دارد:
- URL های استاندارد ارجاع به خود
- URL های استاندارد که کاربران را از یک صفحه جایگزین به صفحه مورد نظر هدایت می کنند.
شما می توانید با استفاده از ابزار بازرسی URL در کنسول جستجوی گوگل، نسخه ی اعلام شده توسط کاربر و نسخه ی انتخابی گوگل را مشاهده کنید.
چرا URL های استاندارد مهم هستند؟
از آنجایی که گوگل به طور عمده URL های استاندارد را نمایه سازی می کند، این URL ها حیاتی هستند. در یک کلام، اگر محتوای تکراری در وب سایت شما وجود داشته باشد—یعنی صفحات وب با محتوای تقریباً یکسان یا یکسان—گوگل تنها یکی از آنها را (که استاندارد است) نمایه سازی خواهد کرد.
اگر URL های استاندارد شما به درستی تنظیم شده باشند، گوگل انتخاب شما و آن وب سایت را به عنوان مرجع رسمی به رسمیت می شناسد. با این حال، اگر شما برای صفحات مشابه یا تقریباً مشابه برچسب استانداردی ارائه ندهید، گوگل بر اساس دقیق ترین ارزیابی خود یک URL استاندارد تعیین خواهد کرد.
شما ممکن است نخواهید که گوگل آن آدرس را به عنوان استاندارد انتخاب کند. بنابراین، شما باید به صورت دستی یک URL استاندارد تعیین کنید اگر می خواهید احتمال بالاتری داشته باشد که واقعاً اصلی باشد.
دستورالعمل های URL استاندارد
هرچند استانداردسازی پیچیده و پیشرفته است، اما بیشتر صاحبان وب سایت ها باید چند نکته بهترین روش را بدانند:
- استفاده از برچسب های استاندارد ارجاع به خود
- اجتناب از استفاده از URL های غیر استاندارد در نقشه سایت شما
- تنظیم نکردن URL های استاندارد به صفحات 404
- استفاده نکردن از چندین برچسب استاندارد در یک صفحه وب
چرا محتوای تکراری دارم؟
دلایل متعددی برای تکرار محتوا در یک وب سایت وجود دارد، از جمله:
- محتوای مخصوص منطقه، مانند یک مقاله با URL های جداگانه برای آمریکا و انگلستان اما در واقع متن یکسان به همان زبان.
- نسخه های مختلف برای انواع دستگاه ها، مانند صفحه وب با نسخه های موبایل و دسکتاپ.
- تفاوت های پروتکل، مانند نسخه های HTTP و HTTPS یک وب سایت.
- نتایج عملیات مرتب سازی و فیلتر کردن در یک صفحه دسته بندی، به عنوان مثال، عملکردهای سایت.
- تغییرات تصادفی، مانند نسخه آزمایشی وب سایت که به طور تصادفی برای خزنده ها باز مانده است.
نتیجه گیری
برچسب های استاندارد نسبتاً ساده هستند. به سادگی، آنها کمی زمان می برند تا درک شوند. فراموش نکنید که برچسب های استاندارد به عنوان یک نشانه برای خزنده های موتور جستجو عمل می کنند تا یک دستورالعمل. بنابراین، ممکن است آنها یک استاندارد جایگزین نسبت به آنچه شما مشخص کرده اید انتخاب کنند.
مفهوم برچسب های استاندارد: تعریف و کاربرد
یک عنصر HTML با عنوان rel="canonical"
به عنوان نماینده ی نسخه ی اصلی برای صفحات تقریباً مشابه یا مقایسه پذیر عمل می کند. شما می توانید با استفاده از این برچسب ها، نسخه اصلی و اصیل یک محتوا را مشخص نمایید که توسط گوگل نمایه سازی و در نتایج جستجو نمایش داده می شود.
دسته بندی URL های استاندارد: انواع و کاربردها
URL های استاندارد به دو دسته تقسیم می شوند: URL های استاندارد ارجاع به خود و URL هایی که کاربران را از یک صفحه جایگزین به صفحه مطلوب هدایت می کنند. این تفاوت ها در استفاده و تنظیمات از طریق ابزار بازرسی URL در کنسول جستجوی گوگل قابل مشاهده است.
اهمیت URL های استاندارد در سئو و نمایه سازی
URL های استاندارد به دلیل اینکه گوگل عمدتاً آنها را نمایه سازی می کند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در واقع، در صورت وجود محتوای تکراری در وب سایت، گوگل تنها یک نسخه را نمایه سازی خواهد کرد و آن نسخه ای است که به عنوان استاندارد تعیین شده است.
راهنمای استفاده از URL های استاندارد: بهترین شیوه ها و خطاها
استفاده صحیح از URL های استاندارد شامل دانستن چند نکته کلیدی است که شامل استفاده از برچسب های ارجاع به خود، عدم استفاده از URL های غیر استاندارد در نقشه سایت، و اجتناب از تنظیم URL های استاندارد به صفحات 404 است. همچنین، باید از قرار دادن چندین برچسب استاندارد در یک صفحه وب اجتناب کرد.
علل وجود محتوای تکراری: شناسایی و راهکارها
محتوای تکراری ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله تفاوت های منطقه ای، نسخه های مخصوص دستگاه های مختلف، تفاوت های پروتکلی و نتایج عملیات مرتب سازی و فیلترینگ. شناسایی این علل و استفاده صحیح از برچسب های استاندارد می تواند به حل این مشکل کمک کند.
خلاصه و جمع بندی: استفاده از برچسب های استاندارد به عنوان یک راهنما
URL استاندارد برای سئو (Canonical URL) یکی از موارد انجام شده در سئو فنی سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود. برچسب های استاندارد به عنوان نشانه ای برای خزنده های موتور جستجو عمل می کنند و نه به عنوان دستورالعمل مطلق. استفاده صحیح از آنها نیازمند درک و زمان برای فراگیری است، اما اهمیت آنها در ارائه نشانه های صحیح به موتورهای جستجو غیرقابل انکار است.