بدون شک، ابزار بینش های سرعت صفحه گوگل برای مدیران وب، توسعه دهندگان و صاحبان وب سایت ها بسیار مفید است. اما ما متوجه شدیم که بسیاری از افراد ساعت ها وقت خود را صرف بهینه سازی سایت های خود می کنند تا شاید بتوانند نمره 100 از 100 را در این آزمون کسب کنند.
حقیقت این است که استفاده از بینش های سرعت صفحه گوگل به این صورت نیست و دنبال کردن این هدف ارزشمند نیست. زمانی که تمرکز خود را بر پیاده سازی توصیه های این پلتفرم قرار می دهید به جای آنکه تنها به نمره ای که در بالای صفحه نمایش داده می شود توجه کنید، فواید بیشتری برای وب سایت خود ایجاد خواهید کرد.
این نوشته، راهنمای جامعی برای استفاده از بینش های سرعت صفحه گوگل به نحو احسن است. ما به بررسی نحوه استفاده گوگل از نمره شما و چگونگی ادغام توصیه هایی که دریافت می کنید خواهیم پرداخت.
چیستی بینش های سرعت صفحه گوگل
ابزار بینش های سرعت صفحه گوگل، یک ابزار آزمایشی برای ارزیابی عملکرد وب سایت ها است. شما می توانید هر URL را وارد کرده و آنالیز شود.
گوگل سپس نمره ای از ۱۰۰ را برای وب سایتی که آزمایش کرده اید بر اساس چندین بهترین شیوه بهینه سازی عملکرد ارائه می دهد. در کنار این نتیجه، شما همچنین چندین توصیه از گوگل را مشاهده خواهید کرد که چگونه می توانید عملکرد خود را (و بنابراین نمره بینش های سرعت صفحه خود را نیز) بهبود بخشید.
از سال ۲۰۱۸، نمرات بینش های سرعت صفحه از طریق Lighthouse، ابزار متن باز و خودکار گوگل برای بهبود کیفیت کلی صفحات وب، محاسبه می شوند. این پلتفرم می تواند تمامی جنبه هایی مانند عملکرد، دسترسی، برنامه های وب پیشرو و موارد دیگر را ارزیابی کند.
برای مشاهده ارزیابی جامع Lighthouse از سایت خود، می توانید از ابزار اندازه گیری گوگل استفاده کنید. علاوه بر انجام یک بازرسی عملکرد، مانند آنچه که بینش های سرعت صفحه گوگل اجرا می کند، شما نمراتی برای بهترین شیوه های دسترسی و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیز دریافت خواهید کرد.
حقیقت درباره کسب نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ در بینش های سرعت صفحه گوگل
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، بسیاری از صاحبان و توسعه دهندگان وب سایت ها بر روی کسب نمره کامل در بینش های سرعت صفحه گوگل تمرکز زیادی دارند. متاسفانه، این افراد اغلب جنبه های مهم تر نتایج آزمون را نادیده می گیرند: توصیه ها.
در حالی که شما باید قطعاً تلاش کنید زمان بارگذاری وب سایت خود را به حد امکان کاهش دهید، کسب نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ در بینش های سرعت صفحه گوگل واقعاً آنقدرها مهم نیست. از همه مهم تر، این نمره نهایی و تعیین کننده ای برای عملکرد نیست.
بر خلاف بینش های سرعت صفحه، ابزارهایی مانند Pingdom Tools به شما امکان می دهند عملکرد سایت خود را از مکان های مختلف تست کنید:
شما همچنین می توانید آزمایش هایی را در پلتفرم هایی مانند GTmetrix (که نمرات شما از بینش های سرعت صفحه و YSlow را ترکیب می کند) و WebPageTest اجرا کنید. احتمالاً نمرات شما در این ابزارهای مختلف دقیقاً یکسان نخواهد بود، که نشان دهنده تصادفی بودن این اعداد است.
آنچه واقعاً اهمیت دارد، سرعت واقعی وب سایت شماست. برای قرار دادن آن در چشم انداز، ما وب سایت هایی را دیده ایم که زمان بارگذاری متوسط آن ها کمتر از ۵۰۰ میلی ثانیه است (که بسیار سریع است!) و اما نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را در بینش های سرعت صفحه ندارند.
عامل دیگری که باید رویکرد شما به بهینه سازی سرعت را تحت تاثیر قرار دهد، عملکرد ادراکی سایت شماست. بازدیدکنندگان شما نمی خواهند نمره بینش های سرعت صفحه گوگل شما را بدانند. آنها فقط می خواهند محتوای شما را در اسرع وقت مشاهده کنند.
هدف واقعی از آزمایش عملکرد سایت شما با بینش های سرعت صفحه گوگل، کسب نمره بالا نیست. بلکه یافتن نقاط مشکل در سایت شما است تا بتوانید آن ها را بهینه سازی کنید و هم زمان بارگذاری واقعی و هم زمان بارگذاری ادراکی خود را کاهش دهید.
چگونگی استفاده گوگل از بینش های سرعت صفحه
علاوه بر تأثیرگذاری بر تجربه کاربری (UX) سایت شما، عملکرد نیز نقشی در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) دارد. با توجه به اینکه بینش های سرعت صفحه توسط بزرگترین و محبوب ترین موتور جستجوی جهان اجرا می شود، منطقی است که نمره شما ممکن است تأثیری بر رتبه بندی های صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) شما داشته باشد (حداقل در گوگل).
واقعیت این است که گوگل از بینش های سرعت صفحه برای تعیین رتبه بندی ها استفاده می کند – به نوعی. سرعت سایت یک عامل رتبه بندی است، به سادگی. نمره آزمون عملکرد شما می تواند تصور خوبی از موقعیت شما در این زمینه ارائه دهد.
با این حال، گوگل فقط به عدد در دایره در بالای نتایج بینش های سرعت صفحه شما توجه نمی کند. رسیدن به نمره ۱۰۰/۱۰۰ تضمینی برای قرار گرفتن در رتبه های برتر SERP ها نیست.
با این حال، شما همچنان می توانید از نتایج بینش های سرعت صفحه خود در بهبود SEO خود استفاده کنید. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۸ به بعد، سرعت صفحه موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی برای گوگل محسوب می شود. شما متوجه خواهید شد که آزمون عملکرد شما داده هایی را برای هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل سایت شما ارائه می دهد:
از آنجا که بیش از ۷۳ درصد کاربران اینترنت موبایل ادعا می کنند که با سایت هایی مواجه شده اند که بارگذاری آن ها زمان زیادی می برد، اطلاعات موجود در برگه موبایل بینش های سرعت صفحه گوگل بسیار ارزشمند است. استفاده از توصیه های اینجا برای کاهش زمان بارگذاری در گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها می تواند مزیت رقابتی برای شما ایجاد کند.
توصیه های بینش های سرعت صفحه گوگل (۲۴ روش برای بهبود عملکرد)
در این بخش از مقاله، به توصیه های متعددی که گوگل در اختیار کاربران قرار داده است تا عملکرد وب سایت های خود را بهبود ببخشند، خواهیم پرداخت. این توصیه ها ارزش بیشتری نسبت به نمره کلی شما دارند، به همین دلیل تمرکز اصلی ما بر روی آن ها خواهد بود.
۱. منابع مسدودکننده رندر را حذف کنید
یکی از توصیه های معمول گوگل در بینش های سرعت صفحه، حذف منابعی است که رندر صفحه را مسدود می کنند. این به فایل های جاوااسکریپت و CSS اشاره دارد که مانع بارگذاری سریع صفحه می شوند. مرورگر بازدیدکننده باید این فایل ها را قبل از نمایش بقیه صفحه دانلود و پردازش کند، بنابراین وجود تعداد زیادی از آن ها در بالای صفحه (above the fold) می تواند به طور منفی بر سرعت سایت شما تأثیر بگذارد.
۲. از زنجیره های درخواست های حیاتی اجتناب کنید
مفهوم زنجیره های درخواست حیاتی به مسیر رندرینگ بحرانی (CRP) و نحوه بارگذاری صفحات توسط مرورگرها مربوط می شود. برخی عناصر، مانند جاوااسکریپت و CSS که در بالا ذکر شد، باید به طور کامل بارگیری شوند تا صفحه قابل مشاهده باشد.
۳. تعداد درخواست ها را پایین نگه دارید و اندازه های انتقال را کوچک کنید
هرچه تعداد درخواست هایی که مرورگرها برای بارگذاری صفحات شما نیاز دارند بیشتر باشد و منابعی که سرور شما در پاسخ ارسال می کند بزرگ تر باشد، زمان بارگذاری وب سایت شما طولانی تر خواهد شد. بنابراین منطقی است که گوگل توصیه می کند که تعداد درخواست های مورد نیاز را به حداقل برسانید و اندازه منابع خود را کاهش دهید.
۴. CSS را فشرده سازی کنید
فایل های CSS اغلب بزرگ تر از آن هستند که نیازه که باید باشند تا برای انسان ها قابل خواندن باشند. آن ها ممکن است شامل کاراکترهای اضافی و فاصله هایی باشند که برای کامپیوترها لازم نیستند. فشرده سازی CSS فرآیندی است که با حذف کاراکترهای غیر ضروری، فضاها و تکرارها، فایل های شما را متراکم تر می کند. گوگل این روش را توصیه می کند زیرا اندازه فایل های CSS شما را کاهش می دهد و در نتیجه می تواند سرعت بارگذاری را بهبود بخشد.
۵. جاوااسکریپت را فشرده سازی کنید
همانطور که می توانید اندازه فایل های CSS را از طریق فشرده سازی کاهش دهید، همین امر نیز برای فایل های جاوااسکریپت شما صادق است. افزونه هایی مانند Autoptimize یا WP Rocket می توانند این کار را برای سایت وردپرس شما انجام دهند.
۶. CSS استفاده نشده را حذف کنید
هر کدی در برگه های سبک شما به محتوایی است که باید برای نمایش صفحه شما بارگیری شود. اگر CSS در سایت شما وجود دارد که واقعاً مفید نیست، بار اضافی بر عملکرد شما می گذارد.
۷. کار رشته اصلی را به حداقل برسانید
‘رشته اصلی’ عنصر اصلی مرورگر کاربر است که مسئول تبدیل کد به صفحه وبی است که بازدیدکنندگان می توانند با آن تعامل داشته باشند. این بدان معناست که زمانی که رشته اصلی در حال کار بر روی کد سایت شما است، نمی تواند درخواست های کاربر را نیز همزمان پردازش کند. اگر کار رشته اصلی سایت شما زمان زیادی ببرد، این می تواند منجر به UX ضعیف و زمان بارگذاری کند صفحه شود.
۸. زمان اجرای جاوااسکریپت را کاهش دهید
اجرای جاوااسکریپت اغلب بزرگترین مشارکت کننده به کار رشته اصلی است. بینش های سرعت صفحه گوگل یک توصیه جداگانه را برای هشدار دادن به شما در صورتی که این وظیفه تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سایت شما داشته باشد، فراهم می کند. روش های پیشنهادی در بالا برای کاهش کار رشته اصلی باید همچنین این هشدار در نتایج بینش های سرعت صفحه شما را رفع کنند.
۹. زمان پاسخ دهی سرور را کاهش دهید (TTFB)
زمان تا اولین بایت (TTFB) معیاری است که نشان می دهد چقدر طول می کشد تا مرورگر اولین بایت داده ها را از سرور سایت شما پس از درخواست دریافت کند. هر چند این با سرعت کلی سایت شما یکی نیست، داشتن TTFB پایین به طور قابل فهمی خوب برای عملکرد سایت شما است.
۱۰. تصاویر را به درستی اندازه بندی کنید
فایل های رسانه ای مانند تصاویر می توانند بر عملکرد سایت شما تأثیر منفی بگذارند. اندازه بندی صحیح آنها راهی ساده برای کاهش زمان بارگذاری شما است: اگر صفحه ای شامل تصاویری باشد که بزرگ تر از نیاز هستند، CSS برای تنظیم اندازه آن ها استفاده می شود. این فرآیند بیشتر از بارگذاری تصاویر در اندازه صحیح اولیه زمان می برد، بنابراین بر عملکرد صفحه شما تأثیر می گذارد.
۱۱. تصاویر خارج از صفحه را به تأخیر بیندازید
فرایند به تأخیر انداختن تصاویر خارج از صفحه به طور معمول به عنوان ‘بارگذاری تنبل’ شناخته می شود. این به این معنی است که به جای اینکه مرورگر همه تصاویر را در صفحه قبل از نمایش محتوای بالای صفحه بارگیری کند، فقط تصاویری که فوراً قابل مشاهده هستند را بارگیری می کند.
۱۲. تصاویر را به طور مؤثر کدگذاری کنید
همانطور که قبلاً در این پست ذکر شد، تصاویر تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سایت شما دارند. یکی از اصول اولیه بهینه سازی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید، فشرده سازی است، که می تواند به کاهش اندازه فایل های شما کمک کند تا سریع تر بارگذاری شوند. این همان روش اصلی است که برای پیروی از توصیه گوگل برای کدگذاری مؤثر تصاویر استفاده می شود.
۱۳. تصاویر را در فرمت های نسل بعدی ارائه دهید
برخی از فرمت های فایل تصویری سریع تر از دیگران بارگیری می شوند. متأسفانه، این فرمت ها فرمت های معمولی PNG یا JPEG نیستند. تصاویر WebP در حال تبدیل شدن به استاندارد جدید هستند و گوگل در بینش های سرعت صفحه به شما اطلاع می دهد اگر تصاویر شما مطابق با آن نباشند.
۱۴. از فرمت های ویدیویی برای محتوای متحرک استفاده کنید
GIF ها می توانند یک شکل مؤثر از محتوای بصری در موقعیت های مختلف باشند. با این حال، مزایای آن ها به قیمت عملکرد می آید. GIF ها دشوار برای بارگیری هستند، به همین دلیل بینش های سرعت صفحه گوگل توصیه می کند که به جای آن ها، محتوای ویدیویی ارائه دهید.
۱۵. اطمینان حاصل کنید که متن در طول بارگیری وب فونت ها قابل مشاهده است
مانند تصاویر، فونت ها معمولاً فایل های بزرگی هستند که زمان زیادی برای بارگیری نیاز دارند. در برخی موارد، مرورگرها ممکن است متن شما را تا زمانی که فونتی که استفاده می کنید به طور کامل بارگیری شود، پنهان کنند، که منجر به این توصیه از گوگل بینش های سرعت صفحه می شود.
۱۶. فشرده سازی متن را فعال کنید
توصیه فشرده سازی متن گوگل بینش های سرعت صفحه به استفاده از فشرده سازی GZIP اشاره دارد. در برخی موارد، فشرده سازی متن به طور خودکار در سرور شما فعال می شود. اگر این مورد برای سایت شما صادق نیست، چندین گزینه برای پیروی از این توصیه وجود دارد.
۱۷. به منابع مورد نیاز پیش اتصال کنید
احتمالاً حداقل یک منبع شخص ثالث در سایت شما وجود دارد – مانند Google Analytics. برقراری اتصال به این منابع می تواند زمان بارگذاری شما را کند کند.
۱۸. درخواست های کلیدی را پیش بارگیری کنید
پیروی از این توصیه به شما امکان می دهد تعداد درخواست هایی که مرورگرها باید به سرور سایت شما بدهند را به حداقل برسانید. این تکنیک بسیار شبیه به توصیه قبلی است.
سایت Google web.dev برای افزایش سرعت سایت یکی از موارد انجام شده در سفارش افزایش سرعت سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سفارش طراحی سایت می باشد.