دو عامل حیاتی در بهینه سازی موتور جستجو، تجربه کاربر (UX) و رابط کاربری (UI) هستند. این دو عنصر تعیین کننده نحوه تعامل کاربران با طراحی یا رابط سایت و گشت و گذار در ویژگی های کاربردی وب سایت، کاربردی بودن کلی و دوستانه بودن با کاربر هستند که بر رتبه بندی های موتور جستجو تأثیر می گذارد.
تعامل کاربر
وب سایت هایی که تجربه کاربری عالی و رابط کاربری آسانی دارند، بیشتر موفق به جذب و نگه داشتن کاربران می شوند. کاربران فعال، زمان بیشتری را در یک وب سایت می گذرانند، صفحات بیشتری را مشاهده می کنند و احتمال بیشتری دارد که تبدیل به مشتری شوند یا اقدامات مورد نظر را انجام دهند. این نشانه های مثبت تعامل کاربر می تواند تأثیر غیرمستقیمی بر رتبه بندی های SEO داشته باشد.
نرخ پرش پایین
نرخ پرش، یا تعداد کاربرانی که پس از مشاهده فقط یک صفحه از وب سایت خارج می شوند، با طراحی خوب UI/UX کاهش می یابد. کاربران زمانی که به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و تجربه مرور خوشایندی داشته باشند، بیشتر در وب سایت باقی می مانند. نرخ پرش پایین تر به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت برای کاربران مفید و مرتبط است، که این امر SEO را افزایش می دهد.
دوستدار موبایل
با افزایش استفاده از دستگاه های موبایل، SEO باید دارای رابط و تجربه کاربری دوستدار موبایل باشد. وب سایت های واکنش گرا که تجربه کاربر یکسانی را در اندازه ها و دستگاه های مختلف صفحه نمایش ارائه می دهند، احتمال بیشتری دارند که در نتایج جستجوی موبایل رتبه بالاتری کسب کنند. اهمیت UI/UX در SEO توسط این واقعیت نشان داده می شود که الگوریتم گوگل اکنون دوستداری موبایل را به عنوان یک معیار رتبه بندی در نظر می گیرد.
بهینه سازی UI و UX برای بهبود عملکرد SEO
طراحی انعطاف پذیر
یک رابط کاربری ایجاد کنید که بر روی اندازه ها و دستگاه های مختلف صفحه نمایش قابل تطبیق باشد. این امر اطمینان می دهد که مصرف کنندگان تجربه ای بدون درز و لذت بخش داشته باشند هنگامی که از وب سایت شما بازدید می کنند، صرف نظر از دستگاهی که از آن استفاده می کنند.
ناوبری شهودی
یک ساختار ناوبری شهودی طراحی کنید که کاربران را به سرعت و به آسانی به اطلاعات مورد نیازشان هدایت کند. منوهای واضح، سلسله مراتب صفحه منطقی و لینک های داخلی ناوبری را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان تر می سازد.
سرعت بارگذاری صفحه
برای بهبود تجربه کاربر و کاهش نرخ پرش، سرعت بارگذاری صفحات در وب سایت خود را بهینه کنید. از تکنیک های کشینگ استفاده کنید، کد را کاهش دهید و تصاویر را فشرده سازید تا عملکرد وب سایت بهبود یابد. زمان های بارگذاری سریع تر هم UX و هم SEO را بهبود می بخشد.
محتوای جذاب و خوانا
محتوای عالی، جذاب و خوانا تولید کنید که نیازها و استانداردهای مخاطبان هدف شما را برآورده سازد. اطلاعات را با استفاده از عناوین، زیرعناوین، نقاط گلوله ای و گرافیک های مرتبط، قابل اسکن و ساده کنید. محتوای جذاب تجربه کاربر را بهبود می بخشد، به اشتراک گذاری اجتماعی را ترویج می کند و ممکن است لینک های طبیعی را به دست آورد، که همگی به SEO کمک می کنند.
جذابیت بصری و برندینگ
یک وب سایت با حضور بصری قوی و برندینگ یکپارچه طراحی کنید تا تأثیر اولیه خوبی بر جای بگذارد. از رنگ ها، فونت ها و تصاویر مناسبی استفاده کنید که با هویت برند شما هماهنگ باشند. یک وب سایت زیبا از نظر بصری، تعامل را افزایش می دهد، اعتماد را تقویت می کند و تجربه کاربر را بهبود می بخشد.
فرم ها و فراخوان های به عمل کاربردوست
فرم ها و فراخوان های به عمل (CTAs) را ساده سازی کنید تا کاربران به راحتی بتوانند آن ها را تکمیل کنند. تعداد فیلدهای فرم را محدود کنید و دستورالعمل های دقیقی ارائه دهید. CTAs مؤثر تبدیل ها را ترویج می کند و بازدیدکنندگان را به سمت اقدامات مورد نظر هدایت می کند که تعامل کاربر و SEO را بهبود می بخشد. اهمیت نقش UI/UX در سئو (The Role of UI/UX) یکی از موارد انجام شده در استراتژی تولید محتوا سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود.