اولویت لینک اول یک مفهوم پیوند داخلی است که بیان می کند گوگل متن لنگر اولین لینک ارجاع دهنده به همان صفحه را در اولویت قرار می دهد. لینک های قبلی در وب سایت برای SEO حیاتی تر شناخته شده و به صفحات کمک می کنند تا رتبه بالاتری کسب کنند.
گوگل تنها آب لینک را به اولین لینکی که در یک صفحه پیدا می کند منتقل می کند و هر لینک دیگری که به همان صفحه متصل است را نادیده می گیرد.
به عبارت دیگر، زمانی که یک خزنده موتور جستجو یکی از صفحات سایت را کاوش می کند و با دو لینک که به همان وب صفحه اشاره دارند مواجه می شود، تنها متن لنگر برای اولین لینک را بررسی می کند و دومین را نادیده می گیرد.
مدت هاست که برنامه نویسان سایت و متخصصین بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در مورد مفهوم “اولویت لینک اول” (FLP) بحث و آزمایش کرده اند. اما مشخص کردن دقیق تاریخ یا شخصی که اولین بار این ایده را مطرح کرده، زمان بر است.
درک این نکته حیاتی است که موتورهای جستجو مانند گوگل از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند که چندین جنبه را هنگام محاسبه ارتباط و ارزش یک صفحه وب در نظر می گیرند. اولویت لینک اول تنها یکی از چندین عنصری است که می تواند بر نتایج موتور جستجو تأثیر بگذارد.
روش های دستیابی به اولویت لینک اول چگونه است؟
روش های مختلفی برای دستیابی به اولویت لینک اول وجود دارد.
درخواست از مدیر سایت یا ویرایشگر برای قرار دادن لینک شما در اولین جایگاه. این ممکن است مفید باشد اگر با صاحب یا ویرایشگر وب سایت ارتباط دارید یا اگر پیشنهاد شما واقعاً بهترین گزینه برای مخاطبان آن ها باشد.
یک روش دیگر برای به دست آوردن اولویت لینک اول، استفاده از تاکتیک های جذابیت لینک است. ایجاد محتوایی جذاب که سایر وب سایت ها را وادار به اتصال به آن کند. این می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر موفق شود، به SEO شما کمک خواهد کرد.
کسب اولویت لینک اول می تواند روش عالی برای بهبود تلاش های SEO شما باشد.
چگونه اولویت لینک کار می کند؟
اولویت لینک یک ویژگی برای پیوندهای خروجی در پست های وبلاگ و مقالات شما است. این هنگامی مفید است که به منبع خارجی خاصی متصل می شوید که می خواهید بازدیدکنندگان شما ابتدا آن را ببینند یا زمانی که به صفحه خاصی در سایت خود لینک می دهید که می خواهید توجه را به آن جلب کنید.
برای فعال سازی اولویت لینک، به تنظیمات وبلاگ یا مقاله خود بروید و گزینه “اولویت لینک” را جستجو کنید. پس از فعال شدن، هر لینکی که به پست وبلاگ یا مقاله خود اضافه می کنید، در اولویت بالاتری نسبت به سایر لینک ها قرار می گیرد. به یاد داشته باشید که این گزینه تنها بر لینک های خروجی تأثیر می گذارد؛ لینک های داخلی در پست وبلاگ یا مقاله شما تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
مشکلات مواجه شده با منوی ناوبری چیست؟
هنگام بررسی کد منبع تعداد زیادی از وب سایت ها، منوی ناوبری در بالای اکثر محتوا قرار دارد. در نتیجه، خزنده ها با کاوش منوی ناوبری شروع می کنند. این موضوع مشکلی ایجاد می کند زیرا اکثر دکمه های ناوبری در منو از متن لنگر بهینه سازی شده استفاده نمی کنند.
برای مثال، اگر من خودکار اداری می فروشم، ممکن است دو دکمه جداگانه در منوی ناوبری داشته باشم، یکی با برچسب “پارکر” و دیگری “فونتین.” این ها کلماتی نیستند که هدف من باشند، اما “خودکار اداری پارکر” و “خودکار اداری فونتین” همیشه در منوی ناوبری خوب به نظر نمی رسند.
بسیاری از متخصصین با تجربه SEO بر این باورند که گوگل همچنان متن لنگر یک پیوند داخلی را در محتوای نوشتاری یک صفحه دنبال می کند. متاسفانه این اتفاق نمی افتد.
چگونه می توان اولویت لینک اول را به کار گرفت؟
برای برقراری اولویت لینک اول در سایت خود، باید چند عامل را در نظر بگیرید. ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که ساختار وب سایت شما به گوگل بات اجازه می دهد تا محتوای شما را به راحتی اسکن و فهرست بندی کند. این نیازمند یک نقشه سایت منظم و زبان لنگر واضح و مختصر است.
پس از بهینه سازی وب سایت خود برای گوگل بات، می توانید شروع به اجرای اولویت لینک اول با افزودن این خطوط کد در فایل robots.txt کنید:
makefileCopy codeUser-agent: Googlebot
Allow: /
با افزودن این کد، شما به گوگل بات اطلاع می دهید که می تواند محتوای وب سایت شما را مرور و فهرست بندی کند. دستورالعمل نقشه سایت به گوگل بات مکان نقشه سایت وب سایت شما را نشان می دهد و به درک ساختار سایت شما کمک می کند. در نهایت، دستور allow به گوگل بات دستور می دهد که لینک های وب سایت شما را بر هر لینک دیگری که پیدا می کند، در اولویت قرار دهد.
روش های اجتناب از قاعده اولویت لینک اول چیست؟
روش های فنی مختلفی برای دور زدن محدودیت های اولویت لینک اول وجود دارد. سه تا از این ها عبارتند از:
- قرار دادن منو در کد منبع وب سایت شما زیر متن: این می تواند گزینه خوبی باشد اگر وب سایت شما ثابت است. امکان قرار دادن نوار ناوبری کناری زیر متن در کد منبع با استفاده از DIV ها و موقعیت دهی مطلق وجود دارد. گوگل هر متن لنگر داخل محتوا را ارزیابی می کند و پیوندها در نوار کناری را می شمارد، مگر اینکه هیچکدام نباشد.
- استفاده از هشتگ ها برای چندین پیوند داخلی: یک هشتگ یک واژه در یک لینک است که افراد را به بخش خاصی از یک وب سایت هدایت می کند. به دلیل اینکه تنها بخشی از یک وب سایت ممکن است برای کاربری که روی پیوند کلیک می کند مفید باشد، گوگل یک لینک هشتگ را مانند لینک به یک صفحه دیگر تجزیه و تحلیل می کند و متن لنگر چندین لینک را بررسی می کند.
- پیوندهای داخلی فقط به صفحات عمیق: ترجیح داده می شود که به صفحات داخلی سایت خود لینک دهید تا لینک های تکراری به سایت هایی که قبلاً به آن ها لینک داده اید. این شاید رایج ترین روش باشد و شما آن را به طور مکرر در نشریات خبری بزرگ مشاهده خواهید کرد. نتیجه نشان دهنده رویکرد پیوند عمیق است که به دیده شدن و فهرست بندی صفحات عمیق کمک می کند.
آیا اولویت لینک اول بر رتبه بندی موتور جستجو تأثیر می گذارد؟
پاسخ این است که خیر. هدف اولیه ی ما از پیوندهای داخلی فراهم کردن یک تجربه ی کاربری روان و ساده است. پیوندهای داخلی به بازدیدکنندگان کمک می کنند تا در سایت حرکت کنند و آن را جستجو کنند.
هر گونه فایده ای که ممکن است به عنوان نشانه های کلمه کلیدی پنهان برای گوگل داشته باشند، مدت ها پیش از بین رفته است.
در مورد استراتژی بک لینک، بهتر است بر ارائه ی محتوایی تمرکز کنید که مردم تمایل به پیوند زدن به آن دارند تا نگران اتلاف احتمالی PageRank به دلیل اینکه چه کسی بیش از حد به شما لینک می دهد، نباشید. این رویکرد با گذشت زمان پایدارتر خواهد شد.
در نهایت، گوگل از اولویت لینک اول به عنوان یک نشانه ی رتبه بندی در نتایج جستجو استفاده نمی کند.
نتیجه گیری
استفاده از اولویت لینک اول می تواند دید پیشرفته تری نسبت به موتورهای جستجو و رتبه بندی و نرخ کلیک از نتایج جستجوی طبیعی را برای وب سایت شما به ارمغان بیاورد. قانون اولویت اولین پیوند در سئو (First Link Priority Rule) یکی از موارد انجام شده در استراتژی تولید محتوا سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود. اگر می خواهید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید، اولویت لینک اول مکان خوبی برای شروع است.