معیارهای اصلی وب کور گوگل مجموعه ای از معیارها هستند که نشان دهنده کاربردپذیری یک وب سایت بر اساس زمان بارگذاری، پایداری بصری و تعامل پذیری آن است.
معیارهای اصلی وب کور گوگل شامل:
- بزرگترین نقاشی محتوایی (LCP): مدت زمان لازم برای بارگذاری بزرگترین عنصر محتوایی در صفحه را اندازه گیری می کند.
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS): میزان تغییر ناگهانی چیدمان صفحه در حین بارگذاری را می سنجد. مانند جابجایی تصاویر یا دکمه ها.
- تعامل تا نقاشی بعدی (INP): زمان لازم از زمانی که کاربر تعاملی را آغاز می کند تا زمانی که به روزرسانی بصری بعدی نمایش داده شود را اندازه گیری می کند.
بهترین عملکرد یک صفحه بر اساس این معیارها، تجربه بهتری را برای کاربر فراهم می کند.
در این مقاله، رابطه بین معیارهای اصلی وب کور و سئو، آستانه های توصیه شده برای هر معیار و نحوه بررسی عملکرد سایت خود را توضیح می دهیم.
سپس نحوه بهبود امتیازات خود را نشان می دهیم.
نکته حرفه ایپ شما می توانید معیارهای اصلی وب کور سایت خود را با ابزار بازرسی سایت بررسی کنید. و پیشنهاداتی برای بهبود تجربه کاربر دریافت کنید.
چرا معیارهای اصلی وب کور مهم هستند؟
عملکرد قوی در معیارهای اصلی وب کور تجربه کاربری خوبی را تضمین می کند که روان، سریع و پایدار است. و همچنین سئو شما را بهبود می بخشد.
افراد بیشتر مایل به ماندن (و احتمالاً تبدیل شدن به مشتریان) در سایتی هستند که خوب کار می کند و به درخواست های آنها به سرعت پاسخ می دهد. به همین دلیل است که سایت هایی که سریع تر بارگذاری می شوند معمولاً نرخ پرش پایین تری دارند.
گوگل نیز معیارهای اصلی وب کور را در عوامل رتبه بندی خود در نظر می گیرد.
بنابراین بهینه سازی این معیارها می تواند عملکرد سایت شما در رتبه بندی های جستجو را بهبود بخشد و ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کند.
آستانه های توصیه شده برای معیارهای اصلی وب کور چیست؟
بیایید نگاهی به آستانه هایی که گوگل برای هر معیار توصیه می کند بیندازیم:
- بزرگترین نقاشی محتوایی (LCP): LCP نشان می دهد کاربران چقدر سریع محتوای صفحه شما را می بینند. و به ثانیه اندازه گیری می شود.
یک LCP خوب ۲.۵ ثانیه یا کمتر است. این بدان معناست که تصویر اصلی، ویدیو یا بلوک بزرگ متن تقریباً بلافاصله هنگامی که کسی وارد صفحه می شود، بارگذاری می شود.
یک LCP بین ۲.۶ تا ۴ ثانیه به این معنی است که سرعت سایت شما نیاز به بهبود دارد.
و یک LCP ضعیف هر چیزی بیش از ۴ ثانیه است، زیرا می تواند باعث ناراحتی بازدیدکنندگان شود و آن ها را مایل به ترک سایت کند.
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS): CLS نشان می دهد که چقدر عناصر صفحه به طور غیرمنتظره ای حین بارگذاری حرکت می کنند. این معیار به صورت نمره بیان می شود.
یک نمره CLS خوب ۰.۱ یا کمتر است و به این معنی است که چیدمان صفحه شما بسیار پایدار است. این امر باعث می شود کاربران بتوانند محتوای شما را بدون اختلال مشاهده کنند.
یک نمره CLS بین ۰.۱ تا ۰.۲۵ به این معنی است که پایداری بصری سایت شما نیاز به بهبود دارد. تغییرات به اندازه ای هستند که برای کاربران قابل توجه است.
یک نمره CLS بد بیش از ۰.۲۵ است و به این معنی است که عناصر صفحه زیادی حرکت می کنند. کاربران ممکن است تغییرات بزرگی مانند حرکت غیرمنتظره متن یا دکمه ها را مشاهده کنند، که این امر تجربه آن ها را مختل می کند.
- تعامل تا نقاشی بعدی (INP): INP جدیدترین معیار اصلی وب کور است که جایگزین تأخیر ورودی اولیه (FID) در ۱۲ مارس ۲۰۲۴ شده است. این معیار نشان می دهد صفحه چقدر سریع به تعاملات پاسخ می دهد و به میلی ثانیه اندازه گیری می شود.
ارزش ذکر است که INP به سرعت پاسخ گویی یک صفحه وب در طول کل زمان تعامل کاربر با آن را ارزیابی می کند.
FID تنها زمان پاسخ به اولین تعامل کاربر با هر عنصر در سایت را اندازه گیری می کرد.
بنابراین، اگر کاربری در یک صفحه بود و روی نقشه زوم می کرد، یک دکمه را کلیک می کرد و همچنین یک آکاردئون را باز می کرد، INP زمان از شروع تا ظاهر شدن تغییر بصری برای تمام این تعاملات را در نظر می گیرد و بر اساس طولانی ترین زمان برای به دست آوردن تصویری دقیق تر از پاسخ گویی کلی صفحه شما است.
یک INP خوب ۲۰۰ میلی ثانیه یا کمتر است.
یک INP بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی ثانیه به این معنی است که تعامل پذیری سایت شما نیاز به بهبود دارد.
یک INP بیش از ۵۰۰ میلی ثانیه تجربه تعاملی ضعیفی را برای کاربران شما منعکس می کند. این به معنای تأخیرها و تاخیرهای قابل توجه در پاسخ به اقدامات کاربر است.
نحوه بررسی عملکرد معیارهای اصلی وب کور سایت شما
در اینجا نحوه انجام آزمایش معیارهای اصلی وب کور با استفاده از چهار ابزار مختلف را شرح می دهیم:
۱. بازرسی سایت Semrush ابزار بازرسی سایت Semrush یک بررسی فنی کامل از سایت شما را انجام می دهد و مشکلاتی را که ممکن است بر سلامت آن تأثیر بگذارد، برجسته می کند.
برای اندازه گیری عملکرد معیارهای اصلی وب کور خود، بازرسی سایت را باز کنید، دامنه خود را در نوار جستجو وارد کنید و روی «شروع بازرسی» کلیک کنید.
سپس از شما خواسته می شود تنظیمات بازرسی خود را سفارشی کنید.
برای مثال، روی بخش «تنظیمات خزنده» کلیک کنید تا انتخاب کنید که آیا ابزار باید نسخه موبایل یا دسکتاپ سایت شما را تجزیه و تحلیل کند.
پس از اتمام، روی «شروع بازرسی سایت» کلیک کنید.
پس از آماده شدن بازرسی، گزارش «مرور» مانند تصویر زیر را خواهید دید.
در بخش «گزارش های موضوعی»، بخش «معیارهای اصلی وب کور» را پیدا می کنید. برای بررسی جامع روی «مشاهده جزئیات» کلیک کنید.
۲. گزارش تجربه کاربری کروم (CrUX) گزارش تجربه کاربری کروم (CrUX) یک مجموعه داده عمومی است که بینش هایی در مورد تعامل کاربران واقعی کروم با سایت ها را به شما می دهد.
یکی از آسان ترین راه ها برای دسترسی به CrUX از طریق داشبورد CrUX برای Looker Studio است.
پس از باز کردن ابزار، URL سایتی که می خواهید تجزیه و تحلیل کنید را در نوار جستجو وارد کنید و روی «برو» کلیک کنید.
در داشبورد، عملکرد صفحات شما برای هر معیار اصلی وب کور را، هم برای کاربران موبایل و هم دسکتاپ، مشاهده خواهید کرد.
بیایید به عنوان مثال به خلاصه LCP نگاه کنیم.
شما می توانید مشاهده کنید که ۸۵.۵۱٪ از تجربیات دسکتاپ به عنوان خوب در نظر گرفته شده اند و ۶۳.۱٪ از تجربیات موبایل خوب بوده اند.
برای تجزیه و تحلیل دقیق تر، گزارش های فردی برای معیاری که می خواهید بررسی کنید را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.
به عنوان مثال، بیایید نگاهی به گزارش «بزرگترین نقاشی محتوایی» بیندازیم.
در اینجا شما یک تجزیه و تحلیل دقیق از LCP سایت خود را بر اساس ماه مشاهده خواهید کرد.
این به شما کمک می کند تا درک کنید که این معیار چگونه در طول زمان تغییر کرده است، بنابراین می توانید دوره های خاصی از بهبود یا کاهش را شناسایی کنید.
۳. Google PageSpeed Insights (PSI) ابزار Google PageSpeed Insights (PSI) عملکرد یک صفحه وب تک را برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ ارزیابی می کند و ایده هایی در مورد چگونگی سریع تر و آسان تر کردن استفاده از صفحه ارائه می دهد.
برای سنجش عملکرد معیارهای اصلی وب کور یک صفحه، PageSpeed Insights را باز کنید، URL مورد نظر خود را وارد کنید و روی «تحلیل» کلیک کنید.
پس از آماده شدن گزارش شما، یک شکستن دقیق از عملکرد شما در مجموعه ای از معیارها را مشاهده خواهید کرد.
یک «امتیاز عملکرد» که از ۰ تا ۱۰۰ متغیر است و بر اساس این معیارها است:
- نقاشی اول محتوا
- شاخص سرعت
- بزرگترین نقاشی محتوایی
- زمان مسدود کلی
- تغییر چیدمان تجمعی
نتایج معیارهای اصلی وب کور شما به این شکل خواهد بود:
ارزیابی معیارهای اصلی وب کور در Google PageSpeed Insights
به بخش «تشخیص ها» بروید تا لیستی از کارهایی که می توانید برای بهبود عملکرد سایت خود انجام دهید، مشاهده کنید.
PSI همچنین بینش هایی در مورد عملکرد دسترس پذیری، سئو و پایبندی به بهترین شیوه های سایت شما ارائه می دهد. فقط پایین بروید تا نتایج آنها را مشاهده کنید.
۴. گزارش معیارهای اصلی وب کور در کنسول جستجوی گوگل (GSC) گزارش «معیارهای اصلی وب کور» در کنسول جستجوی گوگل (GSC) از داده های دنیای واقعی استفاده می کند تا تصویری دقیق از تجربه کاربران سایت شما را به شما نشان دهد.
و GSC صفحات سایت شما را با مشکلات مشابه گروه بندی می کند، که شناسایی و رفع مشکلات رایج در سراسر سایت شما را آسان تر می کند.
برای استفاده از این گزارش، به GSC وارد شوید و از منو «معیارهای اصلی وب کور» را انتخاب کنید.
در اینجا شما با مروری سطح بالا از تعداد URL هایی که گوگل آن ها را به عنوان «ضعیف»، «نیازمند بهبود» و «خوب» می بیند، مواجه خواهید شد.
گزارش هم برای موبایل و هم دسکتاپ در دسترس است.
برای شکستن دقیق تر عملکرد سایت خود، روی «گزارش باز کن» در هر نمودار کلیک کنید.
پس از باز کردن گزارش، نمودار میله ای را مشاهده خواهید کرد که نشان می دهد چند صفحه شما آستانه های معیارهای اصلی وب کور را برآورده نمی کنند.
برای دیدن مشکلات موجود و تعداد صفحات تحت تأثیر هر یک، به پایین بروید و به بخش «چرا URL ها به عنوان خوب در نظر گرفته نمی شوند» مراجعه کنید.
روی یک مشکل کلیک کنید تا جزئیات بیشتری کسب کنید.
توجه داشته باشید که گزارش معیارهای اصلی وب کور برای کمک به شما در فهمیدن وضعیت یک صفحه خاص طراحی نشده است، بلکه به شما امکان می دهد سلامت کلی سایت خود را ارزیابی کنید.
سایت Google web.dev برای افزایش سرعت سایت یکی از موارد انجام شده در سفارش افزایش سرعت سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سفارش طراحی سایت می باشد.