رد کردن پیوندها

نظارت وب با سرچ کنسول گوگل Search Console

گوگل سرچ کنسول (GSC)، ابزاری رایگان است که به شما کمک می‌کند تا عملکرد جستجوی سایت خود و سلامتی SEO فنی آن را کنترل کنید.

این ابزار گزارش‌هایی از مواردی مانند ظاهر در جستجو تا تجربه کاربر را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند تا سایت خود را بهبود بخشیده و ترافیک بیشتری از گوگل دریافت کنید.

در اینجا تنها چند کاری هست که شما می‌توانید با استفاده از GSC انجام دهید:

  • بررسی کنید که سایت شما در گوگل چگونه عمل می‌کند
  • مشاهده کنید که گوگل کدام صفحات را می‌تواند پیدا کرده و ایندکس کند
  • نقشه‌های سایت و URL‌های فردی را برای خزیدن ارسال کنید
  • خطاهای SEO فنی را شناسایی کنید
  • و خیلی موارد دیگر

در این راهنما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از گوگل سرچ کنسول برای بهبود SEO خود استفاده کنید.

بیایید شروع کنیم.

چگونه گوگل سرچ کنسول را راه‌اندازی کنیم

ابتدا با حساب گوگل خود وارد سرچ کنسول شوید.

اولین بار که وارد می‌شوید، یک پاپ‌آپ می‌بینید که از شما می‌خواهد یک دارایی (یعنی وب‌سایت شما) اضافه کنید.

اضافه کردن دارایی دامنه

اضافه کردن یک دارایی دامنه، دید جامع‌تری از اطلاعات وب‌سایت شما را فراهم می‌کند.

شما داده‌ها را از تمام URLهای زیر نام دامنه از جمله تمام پروتکل‌ها، زیردامنه‌ها و مسیرها دریافت خواهید کرد.

اگر به این شکل یک دارایی اضافه کنید، نیاز است که آن را از طریق ارائه‌دهنده DNS خود تأیید کنید.

در اینجا فرایند به این شکل است:

ابتدا دامنه خود را در گزینه «دامنه» اضافه کنید (بدون HTTP/HTTPS و www).

فرض کنید URL دامنه شما «https://www.yoursite.com» است. «yoursite.com» را در فضای خالی وارد کرده و روی «ادامه» کلیک کنید.

سپس رکورد TXT را از جعبه محاوره دستورالعمل‌ها کپی کنید.

در یک تب جدید، وارد حساب کاربری خود با ثبت‌کننده دامنه خود شوید. برای این مثال، از GoDaddy به عنوان ثبت‌کننده دامنه خود استفاده می‌کنیم.

پس از ورود به سیستم، با کلیک کردن بر روی نقاط نه‌گانه در نوار ناوبری کنار نام تجاری خود و زدن «دامنه‌ها» به تنظیمات DNS دسترسی پیدا کنید.

در داشبورد Portfolio دامنه خود، سه نقطه کنار نام دامنه خود را انتخاب کرده و روی «ویرایش DNS» کلیک کنید.

اکنون شما باید در پنجره مدیریت DNS باشید. با کلیک بر روی «افزودن» در بخش رکوردهای DNS، یک رکورد TXT جدید اضافه کنید.

فرمی ظاهر می‌شود. آن را به شرح زیر پر کنید:

  • نوع: TXT
  • نام: @
  • ارزش: [رکورد TXT از گوگل سرچ کنسول را بچسبانید]
  • TTL: 1 ساعت

وقتی تمام شدید، روی «افزودن رکورد» کلیک کنید.

حالا به سرچ کنسول برگردید و روی «تأیید» کلیک کنید.

شما ممکن است در ابتدا پیامی مبنی بر «شکست در تأیید مالکیت» دریافت کنید. اما نگران نباشید اگر تأیید به طور فوری کار نکند.

تغییرات رکورد DNS ممکن است از چند ساعت تا 48 ساعت زمان ببرد تا به‌روزرسانی شود. حداقل یک ساعت صبر کنید و دوباره با انتخاب وب‌سایت خود از لیست دارایی‌ها، تأیید را امتحان کنید.

یا اضافه کردن دارایی با پیشوند URL

اضافه کردن سایت شما با گزینه «پیشوند URL» زمانی منطقی است که می‌خواهید داده‌ها را فقط برای بخش خاصی از سایت خود مشاهده کنید. به عنوان مثال، بلاگ شما.

ابتدا URL خود را زیر گزینه «پیشوند URL» وارد کنید، سپس روی «ادامه» کلیک کنید. (در این مورد بیایید از «https://www.yoursite.com/blog/» استفاده کنیم.)

گوگل چندین روش تأیید برای پیشوند URL ارائه می‌دهد:

  • فایل HTML (توصیه شده)
  • برچسب HTML
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • ارائه‌دهنده نام دامنه

برای این مثال، از روش توصیه شده «آپلود فایل HTML» گوگل استفاده خواهیم کرد.

روی «فایل HTML» کلیک کنید تا بخش فایل HTML گسترش یابد، جایی که دکمه دانلود فایل را پیدا خواهید کرد.

فایل تأیید HTML خود را دانلود کرده و آن را به دایرکتوری ریشه (یا بالاترین دایرکتوری در سلسله مراتب سایت شما) وب‌سایتی که می‌خواهید تأیید کنید، آپلود کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید «www.yourwebsite.com» را تأیید کنید، دایرکتوری ریشه صفحه اصلی شما است.

اگر می‌خواهید «www.yourwebsite.com/blog/» را تأیید کنید، دایرکتوری ریشه «/blog/» خواهد بود.

در این حالت، شما باید فایل را به «/blog/» آپلود کنید. و تمام دایرکتوری‌های فرزند زیر آن تأیید خواهند شد.

پس از اتمام این مرحله، در سرچ کنسول روی «تأیید» کلیک کنید.

مشابه به اضافه کردن دارایی دامنه، ممکن است نیاز باشد برای اعمال تغییرات صبر کنید.

اگر نتوانید بلافاصله سایت خود را تأیید کنید، بعداً برگردید و دارایی تأیید نشده را انتخاب کنید. GSC سعی خواهد کرد شما را به صورت خودکار تأیید کند.

نکته: اگر هنگام اضافه کردن یا تأیید کردن دارایی به مشکل برخوردید، راهنمای GSC تأیید گوگل را مطالعه کنید.

مالکان، کاربران و دسترسی‌ها

شما می‌توانید یکی از دو نقش را در حساب سرچ کنسول داشته باشید: مالک یا کاربر. دسترسی‌های شما یا آنچه که می‌توانید دسترسی پیدا کنید، بستگی به نقش شما دارد.

بیایید در مورد انواع مالکان و کاربران و دسترسی‌های آن‌ها بحث کنیم:

  1. مالک: مالک کنترل کامل بر دارایی در سرچ کنسول دارد. یک کاربر با حقوق مالک می‌تواند کاربران دیگر را اضافه یا حذف کند، تمام داده‌ها را مشاهده کند، تنظیمات را پیکربندی کند و از تمام ابزارها در سرچ کنسول استفاده کند.دو نوع مالک وجود دارد. و هر دو همان دسترسی‌ها را دارند.
    • مالک تأیید شده: مالکان تأیید شده افرادی هستند که مالکیت دارایی را با استفاده از نشان تأیید (مانند یک فایل یا برچسب HTML) تأیید کرده‌اند.
    • مالک تفویضی: مالکان تفویضی دسترسی GSC را از طریق مالکان تأیید شده دریافت می‌کنند.
  2. کاربر: کاربران همچنان به GSC دسترسی دارند، اما دسترسی‌های آن‌ها محدودتر از مالکان است.
    • کاربر کامل: یک کاربر کامل حق مشاهده تمام داده‌ها برای یک دارایی را دارد و می‌تواند اقدامات خاصی انجام دهد.
    • کاربر محدود: یک کاربر محدود دسترسی جزئی دارد و ممکن است نتواند تمام داده‌های موجود در حساب را مشاهده کند.
    • همکار: همکاران افرادی هستند که نمی‌توانند حساب یا داده‌های سرچ کنسول شما را مستقیماً باز یا مشاهده کنند. اما می‌توانند وظایف دیگری را بسته به نوع ارتباط انجام دهند.

اگر شما مالک دارایی هستید، توانایی اضافه کردن کاربران جدید و اعطای مجوزها را دارید.

برای اضافه کردن یک کاربر جدید، به «تنظیمات» > «کاربران و مجوزها» بروید.

و روی «افزودن کاربر» کلیک کنید.

آدرس ایمیل کاربر جدید را وارد کنید و نوع دسترسی را انتخاب کنید، سپس روی «افزودن» کلیک کنید.

چگونه یک نقشه سایت به گوگل سرچ کنسول اضافه کنیم

یک فایل نقشه سایت شامل تمام URL‌های وب‌سایتی است که می‌خواهید گوگل آن‌ها را خزیده و ایندکس کند. این مهم است چون گوگل برای رتبه‌بندی صفحات شما نیاز دارد تا آن‌ها را خزیده و ایندکس کند.

گوگل در نهایت سایت شما را خزیده و ایندکس خواهد کرد، اما ارسال مستقیم یک نقشه سایت XML از طریق GSC می‌تواند فرآیند را تسریع بخشد.

برای ارسال نقشه سایت خود، روی «نقشه‌های سایت» در نوار کناری ناوبری کلیک کنید و URL نقشه سایت را در فیلد مربوطه وارد کرده، سپس روی «ارسال» کلیک کنید.

پس از اینکه گوگل نقشه سایت شما را پردازش کرد، پیامی مانند این را خواهید دید:

پیام ارسال موفقیت‌آمیز نقشه سایت

نکته حرفه‌ای: برای اطمینان از کارکرد صحیح نقشه سایت خود، توصیه می‌شود که یک بازرسی مبتنی بر خزش از وب‌سایت خود انجام دهید.

مانند ابزار بازرسی سایت Semrush.

یک پروژه در ابزار تنظیم کنید و وب‌سایت خود را خزش دهید.

سپس به زبانه «مشکلات» بروید و برای «نقشه سایت» جستجو کنید.

ابزار نشان می‌دهد که آیا مشکلاتی شناسایی شده است و توصیه‌هایی در مورد نحوه رفع هر مشکل ارائه می‌دهد.

گزارش‌ها و ویژگی‌های گوگل سرچ کنسول

حالا که سرچ کنسول را برای وب‌سایت خود فعال کرده‌اید، کاربران را اضافه کرده و یک نقشه سایت به گوگل ارسال کرده‌اید، وقت آن رسیده است که به گزارش‌ها و ویژگی‌های مختلف سرچ کنسول نگاهی بیندازیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

گزارش عملکرد

گزارش «عملکرد» داده‌هایی در مورد نحوه عملکرد وب‌سایت شما در گوگل ارائه می‌دهد.

این چهار معیار را نشان می‌دهد:

  • کل کلیک‌ها: تعداد دفعاتی که افراد از نتایج جستجو بر روی سایت شما کلیک کرده‌اند
  • کل نمایش‌ها: تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شده است
  • میانگین CTR (نرخ کلیک به نمایش): درصد نمایش‌هایی که به کلیک منجر شده‌اند
  • میانگین موقعیت: موقعیت میانگین سایت شما در نتایج جستجو

برای بررسی این معیارها برای سایت خود، از ناوبری کناری روی «نتایج جستجو» کلیک کنید.

زیر نمودار، جدولی را می‌بینید که نشان می‌دهد کدام پرس‌وجوها، صفحات، کشورها و دستگاه‌ها ترافیک را به سایت شما هدایت می‌کنند. به علاوه اطلاعاتی در مورد تجربه صفحه و تعداد کلیک‌هایی که به تاریخ دریافت کرده‌اید.

در اینجا دو ایده از چیزهایی که باید هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های عملکرد گوگل خود جستجو کنید، آورده شده است:

  • CTR پایین: اگر صفحات شما خوب رتبه‌بندی می‌شوند اما کلیک زیادی دریافت نمی‌کنند، در نظر داشته باشید که برچسب‌های عنوان و توضیحات متا بهتری بنویسید. این کار صفحات شما را برای کاربران جذاب‌تر می‌کند.
  • کلمات کلیدی گمشده: اگر برای کلمات کلیدی مهم رتبه نمی‌گیرید، ممکن است سایت شما محتوای کافی و مفیدی که آن‌ها را پوشش دهد، نداشته باشد. در این صورت، نیاز است که استراتژی محتوای خود را بهبود بخشیده و محتوای با کیفیتی تولید کنید که به دنبال کلمات کلیدی مورد نظرتان باشید.

اگر وب‌سایت شما ترافیکی از Discover و Google News دریافت می‌کند، شما همچنین گزارش‌های خاصی برای این دو بخش خواهید دید.

این گزارش‌ها به این شکل هستند:

ابزار بازرسی URL

ابزار «بازرسی URL» به شما کمک می‌کند تا وضعیت ایندکس صفحه‌ای خاص در وب‌سایت‌تان را بررسی کنید و مشکلاتی که ممکن است مانع ظاهر شدن صفحه‌تان در نتایج جستجوی گوگل شوند را شناسایی کنید.

از نوار بالا یا با کلیک کردن بر روی «بازرسی URL» از نوار ناوبری به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

برای بررسی وضعیت ایندکس یک صفحه خاص، URL کامل آن را در جعبه جستجوی بازرسی وارد کنید و اینتر بزنید.

شما نتایجی را مشاهده خواهید کرد که شامل اطلاعات زیر است:

  • وضعیت ایندکس: اینکه آیا صفحه توسط گوگل ایندکس شده است یا خیر
  • تاریخ آخرین خزش: تاریخ و زمانی که گوگل آخرین بار صفحه را خزیده است
  • قابلیت استفاده در موبایل: اینکه آیا صفحه مطابق با معیارهای دوستانه‌موبایل گوگل است
  • داده‌های ساختاریافته: اینکه آیا صفحه شامل داده‌های ساختاریافته است (و هرگونه مشکلات مرتبط)

ابزار همچنین امکان تست URLهای زنده را می‌دهد که به شما اجازه می‌دهد ببینید صفحه از دید گوگل‌بات چگونه به نظر می‌رسد.

برای استفاده، روی «TEST LIVE URL» در بالا-راست صفحه کلیک کنید.

از صفحه نتایج، روی «VIEW TESTED PAGE» > «SCREENSHOT» کلیک کنید.

شما همچنین می‌توانید از ابزار بازرسی URL برای درخواست ایندکس‌گذاری صفحات جدید در سایت خود استفاده کنید.

URL کامل را در جعبه جستجوی بازرسی وارد کرده و اینتر بزنید. سپس روی «REQUEST INDEXING» کلیک کنید.

این می‌تواند فرآیند ایندکس‌گذاری را تسریع بخشد.

گزارش ایندکس صفحات

گزارش «ایندکس صفحات» در بخش «ایندکس‌گذاری» قرار دارد. این به شما نشان می‌دهد که چه صفحاتی توسط گوگل یافت و ایندکس شده‌اند و همچنین هرگونه مشکلات مرتبط.

صفحات باید ایندکس شوند تا در نتایج جستجو ظاهر شوند. بنابراین مهم است که از هر مشکلات ایندکس‌گذاری جلوگیری کنید.

به «ایندکس‌گذاری» > «صفحات» در نوار کناری بروید.

شما دو تب را مشاهده خواهید کرد که تعداد صفحات ایندکس‌شده و غیر ایندکس‌شده را نشان می‌دهد.

اگر متوجه کاهش ناگهانی در تعداد صفحات ایندکس‌شده شدید، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که مشکلی وجود دارد.

پایین بروید تا بفهمید چرا صفحات شما ایندکس نشده‌اند.

دلایل زیادی وجود دارد که برخی از صفحات شما ممکن است ایندکس نشوند.

برای مثال، شاید صفحات شما خطای «یافت نشد (۴۰۴)» بازمی‌گردانند. یا شما به اشتباه برچسب «noindex» را اضافه کرده‌اید.

این گزارش به شما کمک می‌کند تا مشکل را شناسایی کنید.

برای تمرکز بر یک دلیل خاص، روی یک مورد از ستون «دلیل» کلیک کنید.

شما لیستی از صفحات تأثیرپذیر را مشاهده خواهید کرد.

همراه با یک لینک برای یادگیری چگونگی رفع مشکل در بالای صفحه.

اگر هرگونه تغییراتی اعمال کردید، می‌توانید روی «VALIDATE FIX» کلیک کنید تا به گوگل نشان دهید که تغییرات را انجام داده‌اید. و امیدوار باشید که صفحات تأثیرپذیر ایندکس شوند.

گزارش نقشه‌های سایت

گزارش «نقشه‌های سایت» تاریخچه ارسال نقشه‌های سایت شما را نمایش می‌دهد و از وجود هرگونه مشکل با نقشه‌های سایت ارسالی شما خبر می‌دهد.

برای دسترسی به این گزارش، به بخش «نقشه‌های سایت» از نوار کناری بروید.

شما اطلاعات زیر را خواهید یافت:

  • URL: آدرس URL مشخص شده هنگامی که نقشه سایت خود را ارسال کردید
  • نوع: نوع نقشه سایت (مثلاً XML، RSS و غیره)
  • ارسال شده: تاریخی که اولین بار نقشه سایت خود را ارسال کردید
  • آخرین خوانده شدن: آخرین تاریخی که گوگل نقشه سایت را خزیده است
  • وضعیت: وضعیت خزش (مثلاً «موفقیت‌آمیز»، «دارای خطاها» یا «نتوانست بخزد»)
  • صفحات کشف شده: تعداد کل صفحاتی که گوگل در نقشه سایت یافته است

مطمئن شوید که ستون «وضعیت» «موفقیت‌آمیز» را نشان می‌دهد. این به این معناست که نقشه سایت شما بدون خطا پردازش شده است.

در اینجا یک بررسی از معنی وضعیت‌های ناموفق و چگونگی برخورد با آن‌ها آورده شده است:

  • دارای خطاها: یک یا چند خطا در نقشه سایت شما وجود دارد. خطاهای لیست شده را بررسی کرده و راهنمای گوگل را بخوانید تا بیاموزید چگونه هر یک را برطرف کنید.
  • نتوانست بخزد: GSC نتوانست نقشه سایت شما را بخزد. به ابزار «بازرسی URL» برگردید و یک تست URL زنده را اجرا کنید تا خطاها را بررسی کنید.

با کلیک کردن بر روی ورودی ارسال نقشه سایت خود، به گزارش خاص آن نقشه سایت هدایت خواهید شد.

و با کلیک کردن روی دکمه «SEE PAGE INDEXING» (که در بالا برجسته شده است) به گزارش «ایندکس صفحات» نقشه سایت خود هدایت می‌شوید.

گزارش به شما می‌گوید که آیا تمام صفحات نقشه سایت شما ایندکس شده‌اند یا خیر.

گزارش تجربه صفحه

گزارش «تجربه صفحه» اطلاعاتی در مورد عملکرد وب‌سایت شما از نظر تجربه کاربر ارائه می‌دهد.

تجربه کاربر بر اساس معیارهای زیر اندازه‌گیری می‌شود:

  • Core Web Vitals: مجموعه‌ای از معیارها از گوگل که بارگذاری، تعامل و ثبات بصری محتوای صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند
  • قابلیت استفاده در موبایل: اینکه آیا سایت شما در دستگاه‌های موبایل قابل استفاده است
  • HTTPS: اینکه آیا اتصال سایت شما امن است

برای بررسی تجربه کاربر سایت خود به گزارش «تجربه صفحه» در نوار کناری سمت چپ بروید.

نتایج به دو دسته تقسیم می‌شوند: برای موبایل:

و برای دسکتاپ:

درصد «URL‌های خوب» نشان می‌دهد چه تعداد URL تجربه صفحه بهینه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند.

گزارش‌های هر دو دسته را مرور کنید تا ببینید کجا کوتاهی می‌کنید.

به عنوان مثال، ۱۵ URL از این دارایی آزمون Core Web Vitals را به دلیل زمان‌های بارگذاری LCP (بزرگترین رنگ‌آمیزی محتوا) بالا رد کرده‌اند.

روی این اعداد کلیک کنید تا گزارش کامل مشکلات را ببینید.

در اینجا می‌بینیم که ۱۵ URL به دلیل مشکلات LCP به عنوان خوب در نظر گرفته نشده‌اند.

روی یک مورد کلیک کنید تا ببینید کدام صفحات مشکل LCP دارند.

برای رفع مشکلات Core Web Vitals، توصیه می‌کنیم از یک توسعه‌دهنده در تیم خود کمک بگیرید (مگر اینکه در SEO فنی بسیار ماهر باشید).

پس از رفع مشکل، به گوگل از تغییر اطلاع دهید با کلیک کردن روی «VALIDATE FIX» در بخش بالایی گزارش خطا.

گزارش بهبودها

گزارش «بهبودها» اطلاعاتی درباره داده‌های ساختاریافته‌ای که گوگل در وب‌سایت شما تشخیص می‌دهد و وجود هرگونه مشکل در آن‌ها را نمایش می‌دهد.

داده‌های ساختاریافته به گوگل اطلاعات اضافی درباره صفحه شما می‌دهد. گوگل از این اطلاعات برای ایجاد نتایج غنی در SERP استفاده می‌کند که می‌تواند CTR صفحات شما را بهبود بخشد.

گوگل انواع داده‌های ساختاریافته‌ای را که تشخیص می‌دهد در بخش «بهبودها» در نوار کناری لیست می‌کند.

مانند این:

روی نوع خاصی برای گزارش کامل کلیک کنید. اینجا روی «Breadcrumbs» کلیک کردیم.

گزارش به شما می‌گوید که آیا مشکلی وجود دارد با نشان دادن موارد «نامعتبر».

موارد «نامعتبر» شما باید صفر باشد. اگر هرگونه مشکل وجود دارد، صفحات تأثیرگذار به عنوان نتایج غنی در نتایج جستجو ظاهر نخواهند شد.

گزارش اقدامات دستی

گوگل یک اقدام دستی صادر می‌کند اگر وب‌سایتی قوانین اسپم گوگل را نقض کند.

وب‌سایت‌هایی که اقدامات دستی (یا جریمه‌ها) دارند، ممکن است در نتایج جستجوی گوگل بسیار پایین‌تر رتبه‌بندی شوند یا اصلاً رتبه‌بندی نشوند.

این می‌تواند منجر به از دست دادن ترافیک زیادی شود.

برای بررسی اینکه آیا اقدام دستی از گوگل دریافت کرده‌اید، به گزارش «اقدامات دستی» در سرچ کنسول مراجعه کنید.

اگر گزارش بگوید «هیچ مشکلی تشخیص داده نشده»، نیازی به انجام کاری نیست.

اما اگر در این گزارش «مشکلات تشخیص داده شده» را ببینید، شما با مشکل جدی روبرو هستید و باید هر مسئله‌ای را فوراً برطرف کنید.

یاد بگیرید که چگونه با مطالعه راهنمای گوگل به گزارش اقدامات دستی، مجازات‌های خاصی را برطرف کنید. ابزار حرفه‌ای نظارت وب با سرچ کنسول گوگل Search Console یکی از ابزارهای سئو در سئو فنی سایت است که زیرمجموعه ابزارهای بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود.