تغییر مسیر URL ها از یک آدرس قدیمی به آدرس جدید، روشی است برای اطلاع رسانی موثر به کاربران و موتورهای جستجو که وب سایت به مکان جدیدی منتقل شده است. چون این تغییرات در نحوه رتبه بندی و خزیده شدن وب سایت ها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل تاثیر می گذارد، باید با دقت اجرا شوند.
خطای 404 چیست؟
خطای 404، که گاهی اوقات به عنوان کد HTTP 404 یا فقط 404 شناخته می شود، نوعی خطای مشتری است که نشان می دهد صفحه وب مورد نظر توسط مرورگر در سرور یافت نمی شود.
استفاده از تغییر مسیر در Spotify
تغییر مسیرها در مواردی مانند زیر مفید هستند:
- زمانی که کاربران از URL های متفاوتی برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می کنند. برای مثال، اگر راه های مختلفی برای دسترسی به صفحه اصلی وب سایت شما وجود داشته باشد ، استفاده از یکی از این آدرس ها به عنوان مقصد اصلی و انتقال ترافیک از سایر URL ها به این آدرس می تواند یک راهبرد موثر باشد.
- زمانی که قصد دارید انتقال به وب سایت را تا حد امکان بی دردسر کنید، بنابراین آن را به نام دامنه جدید منتقل کرده اید.
- پس از حذف صفحه قبلی، قصد دارید کاربران را به صفحه دیگری هدایت کنید.
- مطمئن شوید که تمام لینک های به URL های قدیمی به صفحات وب مناسب منتقل می شوند.
انواع تغییر مسیر
تغییر مسیرها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: تغییر مسیرهای مبتنی بر مرورگر (client-side) و تغییر مسیرهای مبتنی بر سرور (server-side). الگوریتم های موتور جستجو هر نوع از این تغییر مسیرها را به عنوان موقت یا دائمی طبقه بندی می کنند. برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با بهینه سازی موتورهای جستجو، باید از نوع مناسب تغییر مسیر استفاده کنید.
تغییر مسیرهای سمت سرور
وقتی یک مرورگر یا موتور جستجو درخواست صفحه ای را می دهد، یک تغییر مسیر سمت سرور کاربران را به مکان مورد نظر هدایت می کند. در این حالت، یک کد وضعیت HTTP از سری 3XX برگردانده می شود.
تغییر مسیرهای سمت مرورگر
این نوع تغییر مسیرها معمولاً برای موارد خاص و نادر مناسب تر است، بنابراین اگر در حوزه SEO فعالیت می کنید، تقریباً همیشه از تغییر مسیرهای سمت سرور استفاده خواهید کرد.
راهنمای کد های تغییر مسیر
در این بخش به بررسی کدهای تغییر مسیر مختلف و معانی آن ها پرداخته شده است:
- 301: تغییر مسیر دائمی که به موتورهای جستجو اطلاع می دهد محتوا به طور دائم منتقل شده و کاربران باید به URL جدید هدایت شوند.
- 302: این کد نشان دهنده تغییر مسیر موقت است، جایی که محتوا به طور موقت منتقل شده و کاربران به URL دیگری هدایت می شوند.
- 303: تغییر مسیر موقتی که کاربران را به محتوایی مشابه هدایت می کند.
- 307 و 308: این کدها شبیه به 302 و 301 عمل می کنند، اما با حفظ پروتکل HTTP اولیه.
نکات مهم در تغییر مسیر وب سایت ها
- فقط به محتوایی که شباهت دقیق دارد تغییر مسیر دهید.
- از اتصال به صفحات وب که خود به سایر صفحات تغییر مسیر می دهند، اجتناب کنید.
- برای جلوگیری از تکرار محتوا، از تغییر مسیر استفاده کنید.
- با رفع خطاهای 404، اقتدار لینک های آسیب دیده را بازیابی کنید.
- از داشتن زنجیره ها و حلقه های تغییر مسیر جلوگیری کنید.
با ادامه این روند، تمام بخش های مورد نظر شما به زبان فارسی بازنویسی و ترجمه خواهند شد. اگر بخش خاصی را می خواهید که در اولویت باشد، لطفاً اطلاع دهید تا تمرکز بیشتری بر روی آن قسمت داشته باشیم.
تغییر مسیر Meta Refresh
تغییر مسیرهای Meta Refresh، اگرچه می توانند در سطح وب سایت تنظیم شوند، معمولاً برای SEO توصیه نمی شود. دو نوع متفاوت از تغییر مسیر Meta وجود دارد: فوری و تأخیری، که آخری به عنوان دائمی در نظر گرفته می شود.
تغییر مسیر JavaScript
تغییر مسیرهای ایجاد شده توسط JavaScript می توانند به SEO آسیب بزنند، زیرا این تغییر مسیرها در سمت کاربر وب سایت ایجاد می شوند. گوگل ترجیح داده است که از تغییر مسیرهای HTTP سمت سرور استفاده شود.
بهینه سازی وب با استفاده از تغییر مسیرهای سرور
روش های مؤثر SEO شامل تنظیم تغییر مسیرهای HTTP بر روی وب سرور است. این استراتژی به عنوان موثرترین شیوه برای SEO شناخته شده و به شما کمک می کند تا به طور مؤثر وب سایت خود را بهینه سازی کنید.
نتیجه گیری
استفاده از تغییر مسیرها برای بهینه سازی موتور جستجو بسیار ساده است. بیشتر اوقات، چه تغییر مسیر موقت باشد یا دائمی، از تغییر مسیرهای سمت سرور استفاده می کنید. درک تغییر مسیرها و زمان هایی که به کد وضعیت خاصی نیاز دارید، کلیدی برای بهینه سازی صحیح صفحات وب است.
جمع بندی استفاده از تغییر مسیرها
استفاده از تغییر مسیرها برای SEO بسیار ساده است. اکثر اوقات، خواه تغییر مسیر موقت باشد یا دائمی، باید از تغییر مسیرهای سمت سرور استفاده کنید. درک دقیق تغییر مسیرها و شناخت زمان های نیاز به کد وضعیت خاص، کلید بهینه سازی موثر وب سایت ها است.
تغییر مسیرها در سئو (Redirects) یکی از موارد انجام شده در سئو فنی سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود.