رد کردن پیوندها

مدیریت محتوای تکراری در سئو (Duplicate Content Management)

محتوای تکراری به محتوایی اطلاق می شود که با محتوای موجود در وب سایت های دیگر یا بخش های مختلف یک صفحه وب یکسان یا شباهت زیادی دارد. در صورت وجود مقدار قابل توجهی از محتوای یکسان، رتبه بندی موتور جستجوی وب سایت ممکن است دچار مشکل شود. این اصطلاح به مکانی با آدرس وب سایت مشخص (URL) اشاره دارد؛ بنابراین، محتوای تکراری زمانی وجود دارد که محتوای دقیق در آدرس های وب مختلف موجود باشد.

عواقب محتوای تکراری

چندین عارضه در نتایج موتور جستجو وجود دارد؛ گاهی اوقات جریمه های مالی نیز برای وب سایت هایی که محتوای مشابه منتشر می کنند اعمال می شود. برخی از مشکلات رایج تکرار محتوا عبارتند از:

  • نمایش نسخه کپی شده نامناسب در صفحات نتیجه جستجو (SERPs).
  • کاهش غیر منتظره ی رتبه وب سایت های اصلی در صفحات نتیجه جستجو یا مشکلات نمایه سازی.
  • تغییر یا کاهش در معیارهای کلیدی سایت مانند رتبه بندی ترافیک یا استانداردهای E-A-T.
  • به دلیل سیگنال های اولویت بندی متناقض، الگوریتم های موتور جستجو ممکن است اقدامات غیر منتظره ای علیه وب سایت های معتبر انجام دهند.

چرا باید از محتوای تکراری اجتناب کرد؟

برای موتورهای جستجو، محتوای یکسان می تواند سه مشکل خاص ایجاد کند:

  • نبود الگوریتم فنی – به دانش فنی بیشتری نیاز دارند تا تعیین کنند کدام نسخه ها را نمایه سازی کنند و کدام ها را حذف کنند. به دلیل عوامل الگوریتمی مختلف، آن ها اغلب محتوای تکراری یا کپی شده را در بالاترین نتایج جستجو نمایش می دهند.
  • مشکلات آماری – به دلیل وجود نسخ مختلف محتوا در وب سایت های مختلف، در تخصیص آمار ارتباطی مانند اعتماد، اقتدار، متن لنگر، و سهم لینک دچار مشکل می شوند. زمانی که محتوا در سایت های متعدد مشابه باشد، عوامل ارزیابی و رتبه بندی به هم ریخته می شوند و هم کاربران و هم صاحبان وب سایت ها تأثیر می پذیرند.
  • سردرگمی بین نسخه های مختلف – با مشکل در تعیین اینکه کدام نسخه یا نسخه ها را برای نتایج جستجوی موتورها اولویت بندی کنند، دچار سردرگمی می شوند. به دلیل ناکامی در اولویت بندی، آن ها اغلب محتوای مشابه را به طور همزمان نمایش می دهند.

صاحبان وب سایت ها ممکن است در صورت قابل دسترسی عمومی بودن محتوای تکراری، از نظر رتبه بندی و بازدیدکنندگان دچار ضرر شوند. این ضررهای مالی اغلب ناشی از دو مشکل اصلی است:

  • ضررهای سرمایه – از آنجا که سایت های رقیب باید بین محتوای تکراری، سهم لینک، سرمایه گذاری و بازگشت ها و سودهای حاصل از لینک ها و تبلیغات تصمیم گیری کنند، این سودها ممکن است به شدت کاهش یابند. لینک های ورودی سرمایه لینک را با ارجاع به چندین قطعه محتوای منتشر شده به جای فقط یکی تقسیم می کنند، بنابراین از آنجا که لینک های ورودی به عنوان یک عنصر رتبه بندی عمل می کنند، قرار گرفتن یک قطعه داده ها در معرض آنلاین تحت تأثیر قرار می گیرد.
  • رتبه بندی های پایین تر SERP – الگوریتم های موتور جستجو به ندرت چندین نسخه از داده های مشابه را برای ارائه تجربه جستجوی بهینه به کاربران نمایش می دهند؛ در نتیجه، آن ها مجبور هستند نسخه ای را انتخاب کنند که احتمالاً نتایج دقیق تری تولید کند. هر یک از نسخه ها کمتر قابل مشاهده می شود و محتوای اصلی از این محدودیت یا قرار گرفتن در معرض آنلاین رنج می برد.

مشکلات محتوای تکراری: چگونه به وجود می آیند؟

معمولاً صاحبان وب سایت ها عمداً محتوای تکراری تولید نمی کنند. با این حال، هنوز ممکن است وجود داشته باشد. بر اساس برآوردهای خاصی، یک چهارم اینترنت ممکن است شامل محتوای تکراری باشد.

در اینجا چند نمونه از شایع ترین موارد ناخواسته ای است که در آنها داده های تکراری تولید می شوند:

  • تغییرات در URL ها
  • پروتکل و زیردامنه
  • مشخصات محصول

رفع تعارض های محتوای تکراری

ساختار توصیه می شود که با نگاهی کلی به ساختار وب سایت خود به عنوان نقطه شروع کار کنید. چه با سند جدید، به روزرسانی شده یا به روزرسانی شده کار کنید، اولین قدم علامت گذاری تمام صفحات با استفاده از خزش سایت و دادن یک H1 منحصر به فرد و کلمه کلیدی اصلی به هر یک است.

کد تغییر مسیر 301 در بسیاری از موارد، تنظیم یک تغییر مسیر لینک 301 برای اتصال صفحه «تکراری» به صفحه محتوای اصلی بهترین کار می کند.

ویژگی rel=canonical استفاده از ویژگی rel=”canonical” گزینه دیگری برای رسیدگی به محتوای تکراری است. این به خزنده های موتور جستجو اطلاع می دهد که یک صفحه وب خاص باید به عنوان تکراری یک URL مشخص در نظر گرفته شود.

<meta name=”robots” content=”noindexfollow”> معمولاً همراه با پارامترهای «noindex follow»، تگ متا robots می تواند هنگام مواجهه با محتوای تکراری مفید باشد. هر وب سایتی که باید از نمایه سازی موتور جستجو مسدود شود می تواند این تگ متا robots را در سربرگ HTML خود داشته باشد.

اطمینان از انجام درست تغییر مسیرهای وب سایت نسخه های مختلف وب سایت شما باید همگی در یک آدرس فرود بیایند.

تعریف محتوای دوباره کاری شده

محتوای دوباره کاری شده به آن دسته از اطلاعاتی اشاره دارد که در وب سایت های مختلف یا بخش های متفاوت یک سایت وب به صورت کاملاً یکسان یا بسیار شبیه یکدیگر منتشر شده اند. این وضعیت می تواند به کاهش رتبه بندی یک سایت در نتایج موتور جستجو منجر شود. محتوای دوباره کاری شده مشکلی است که در آدرس های مختلف اینترنتی به وجود می آید.

تأثیرات منفی محتوای دوباره کاری شده

مشکلات متعددی در نتایج موتورهای جستجو وجود دارد که می تواند شامل جرائم مالی برای سایت هایی باشد که محتوای مشابه منتشر می کنند. موارد زیر از جمله شایع ترین مشکلات مرتبط با دوباره کاری محتوا هستند:

  • نمایش نسخه تکراری نامناسب در صفحات نتایج جستجو.
  • کاهش غیرمنتظره ی رتبه بندی سایت های اصلی در صفحات نتایج جستجو یا مشکلات در نمایه سازی آنها.
  • کاهش در معیارهای مهم سایت مانند اعتبار و بازدید.
  • اقدامات غیر منتظره از سوی الگوریتم های جستجو به دلیل سیگنال های متناقض.

دلایل اجتناب از تولید محتوای دوباره کاری شده

برای موتورهای جستجو، وجود محتوای مشابه می تواند سه چالش اصلی به همراه داشته باشد:

  • نبود مکانیزم فنی دقیق – آنها نیاز به دانش فنی بیشتری دارند تا بتوانند تصمیم بگیرند کدام نسخه ها باید نمایه شوند.
  • مشکلات آماری – توزیع ناعادلانه ی آمار لینک ها و اعتبار بین نسخ مختلف محتوا.
  • سردرگمی در انتخاب نسخه ها – مشکل در تعیین اینکه کدام نسخه باید در اولویت قرار گیرد.

روش های رفع تضاد محتوای دوباره کاری شده

بررسی ساختار سایت ابتدا، ساختار وب سایت خود را به دقت بررسی کنید. این کار با علامت گذاری تمام صفحات از طریق یک خزش وب و اختصاص یک عنوان H1 منحصر به فرد و کلیدواژه اصلی شروع می شود.

استفاده از تغییر مسیر 301 برپایی یک تغییر مسیر 301 معمولاً بهترین روش برای اتصال صفحه تکراری به محتوای اصلی است.

استفاده از ویژگی rel=”canonical” این ویژگی به خزنده ها می گوید که یک صفحه خاص باید به عنوان تکراری یک URL خاص در نظر گرفته شود.

برچسب متا روبات ها تگ متا روبات ها، همراه با پارامترهای «noindex follow»، می تواند در مواجهه با محتوای تکراری مفید باشد.

نتیجه گیری

ایجاد محتوای منحصر به فرد و با کیفیت بالا برای وب سایت شما اولین قدم در جلوگیری از محتوای تکراری است. با این حال، روش های کاهش احتمال دزدیده شدن آنچه ارائه می دهید ممکن است چالش برانگیز باشد—تفکر دقیق در مورد طراحی وب و تمرکز بر تجربه کاربران در حین حضور در وب سایت شما مؤثرترین روش برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری است. راهکارهای ذکر شده باید خطرات مربوط به وب سایت شما را در صورت وقوع تکرار محتوا به دلیل دلایل فنی کاهش دهد.

خلاصه و پایان بخش

تولید محتوای اصیل و با کیفیت بالا برای سایت شما اولین گام در جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری است. با این حال، راه های کاهش ریسک سرقت محتوای شما ممکن است چالش برانگیز باشد. مدیریت محتوای تکراری در سئو (Duplicate Content Management) یکی از موارد انجام شده در سئو فنی سایت است که زیرمجموعه فعالیت های بهبود سئو در سفارش سئو سایت و سفارش طراحی سایت می شود. تمرکز بر تجربه کاربری در سایت و طراحی دقیق وب می تواند بهترین رویکرد برای مقابله با این چالش ها باشد. این استراتژی ها باید به کاهش خطرات مرتبط با سایت شما در صورت بروز تکرار محتوا کمک کند.