سرفصلها در وبسایت شما نقش بسیار مهمی در قابل خواندن بودن محتوا برای بازدیدکنندگان دارند. این سرفصلها با استفاده از تگهای هدر در HTML نوشته میشوند. تگهای هدر تنها مشخصکننده سبک متن نیستند، بلکه برای نوشتن سرفصلهای مختلف و بخشهای متفاوت وبسایت نیز استفاده میشوند. علاوه بر این، استفاده مناسب از تگهای هدر میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را راحتتر بیابند.
تگهای هدر چیستند؟
تگهای هدر برای عنوانبندی یا برجستهسازی مطالبی که در زیر آنها قرار میگیرند استفاده میشوند، مشابه نحوه استفاده از سرخطها در نوشتار چاپی. از تگهای “h1” تا “h6” در HTML به ترتیب سلسله مراتبی تنظیم شدهاند.
مطالب بسیار مهم مانند مفهوم اصلی یک محتوا یا عنوان اصلی با تگ H1 مشخص میشوند.
زیرعنوانها اغلب با استفاده از تگهای H2 و H3 ایجاد میشوند.
در نهایت، میتوان با استفاده از تگهای H4، H5 و H6 سلسله مراتب داخلی بیشتری را به این زیربخشها اضافه کرد.
دستورالعملهای مهم برای بهبود سرفصلها
هر صفحه وب باید دارای یک تگ H1 باشد زیرا اغلب موتورهای جستجو به دنبال آن هستند تا موضوع صفحه را تعیین کنند. بازدیدکنندگان باید بتوانند تصمیم بگیرند که آیا به صفحه مناسب وارد شدهاند یا خیر. استفاده از یک تگ H1 برای هر صفحه وب ضروری است، از افراط در آن پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث سردرگمی بازدیدکنندگان شود.
کلمات کلیدی که اطلاعاتی و مناسب هستند نباید از کلمات کلیدی غیرمرتبط با موضوع صفحه استفاده شود. این امر به شما امکان میدهد کلمات کلیدی را به طور مناسب استفاده کنید که در نتیجه باعث ارتقاء رتبه وبسایت شما نسبت به رقبا میشود.
چرا از تگهای هدر استفاده میکنیم؟
تگهای هدر به چندین روش مفید هستند:
ساختار محتوا را با تگهای هدر شفاف کنید
تگهای هدر در محتوای شما به آن ساختار و اهمیت میبخشند. مخاطبان باید بتوانند متنی که در بخش وبسایت پس از هر سرفصل قرار دارد را به راحتی درک کنند.
زیرعنوانها خوانایی بهتری فراهم میکنند
مدارکی که به راحتی قابل اسکن هستند، همچنین به راحتی مطالعه شده و محتوای جذابتری دارند که شانس بیشتری برای موفقیت در نتایج جستجو دارند. به دلیل اینکه موتورهای جستجو محتوای کاربرپسند را ترجیح میدهند، خوانایی برای کاربران به بهبود رتبهبندی وبسایتها کمک میکند.
مراجع اجتماعی
بازدیدکنندگانی که محتوایی را مشاهده میکنند، ممکن است تصمیم بگیرند که به جای خروج و رفتن به گوگل، در آن غرق شوند، اگر محتوا به بخشهایی با عنوانها و زیرعنوانهای جداگانه تقسیم شده باشد. این امر آنها را بیشتر مایل به به اشتراکگذاری آن با دیگران میکند.
نشانههای اجتماعی به طور مستقیم بر رتبهبندیها تأثیر نمیگذارند، اما هر چه یک مورد بیشتر به اشتراک گذاشته شود، احتمال اینکه در نهایت پیوندهای برگشتی کسب کند، که در رتبهبندیها مهم است، بیشتر میشود.
کسب رتبه بالاتر توسط شرکتها با استفاده از کلمات کلیدی در تگهای هدر
گوگل از تگهای هدر برای درک محتوای وبسایت استفاده میکند. بنابراین، منطقی است که کلمات کلیدی را در تگهای هدر بگنجانید، مانند هر چیز دیگری که گوگل به آن اهمیت میدهد. این به این معنا نیست که شما باید کلمات کلیدی را به اجبار استفاده کنید.
تبلیغاتی نباشید؛ عاقلانه رفتار کنید. در ابتدا، وبسایت باید قابل فهم باشد. شما میتوانید کلمات کلیدی را اگر به طور روان در نوشته شما جریان داشته باشند، بگنجانید. وبسایت خود را با نگه داشتن دیدگاه مصرفکننده بهینه کنید.
تکههای جالب و سرفصلها
متأسفانه، بسیاری از بازاریابان از تگهای هدر در سفارش سئو سایت غفلت میکنند. با این حال، آنها میتوانند تأثیر قابل توجهی بر احتمال قرار گرفتن در یک تکه برجسته مورد نظر داشته باشند. بهینهسازی و تلاش برای سرفصلها و تکهها باید به شما کمک کند تا رتبه بالاتری کسب کنید.
برای جذابتر کردن سرفصلها برای خوانندگان خود، شما باید همیشه آنها را تجزیه و تحلیل کرده و قبل از انتشار ویرایش کنید. در واقع، یک مقاله به لطف تگهای هدر به راحتی قابل خواندن است. خوانندگان میتوانند استراحت کنند و از طریق سرفصلهای جذاب مرور کنند. به تگ H1 اهمیت بیشتری دهید. مصرفکنندگان بیشتر به H1ها توجه میکنند.
سرفصلها و تگهای هدر به ترتیب سلسلهمراتبی
در یک صفحه وب، سرفصلها باید به صورت منطقی ترتیببندی شوند. یک صفحه وب با یک سرفصل H1 آغاز میشود، سپس یک سرفصل H2، و اگر نیاز به یک زیربخش اضافی باشد، میتوان آن را با یک سرفصل H3 دنبال کرد. همچنین میتوانید زیرعنوانهای H4-H6 را اضافه کنید، اگر لازم باشد بخشهای اضافی ایجاد کنید.
نمونههای سلسلهمراتب خوب ترتیب تگهای هدر
- سرفصل اصلی یا موضوع صفحه وب
- زیرعنوان H2
- زیرعنوان H3
- زیرعنوان دیگر H2
- زیرعنوان دیگر H3
- و سپس به ترتیب، زیرعنوانهای H4، H5، H6
نمونههای نامناسب ترتیب تگهای هدر
- استفاده از H2 در بالا
- قرار دادن یک عنوان H4 پس از H2 و قبل از H3
- عنوان H1 باید در بالا قرار گیرد
- یک عنوان تصادفی H3
نکات کلیدی برای به خاطر سپردن
اندازه قلم
اندازه قلم سرفصلها باید همانطور که در صفحه وب پایین میروید، کاهش یابد. برجستهترین سرفصل در صفحه وب باید سرفصل H1 باشد. سرفصل H2 کمی کوچکتر از H1 است و به همین ترتیب از H3 به پایین ادامه مییابد.
عدم استفاده از تصویر در سرفصل H1
از آنجا که موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر را همانند کلمات تفسیر کنند، باید از استفاده از سرفصل H1 با تصویر خودداری کنید. این کار به موتورهای جستجو اجازه میدهد تا شانس بیشتری برای درک محتوای وبسایت داشته باشند.
طول مناسب سرفصلها
باید از یک سرفصل H1 بلند در سفارش طراحی سایت خودداری کنید. در صورت استفاده، احتمالاً بازدیدکنندگان آمادگی لازم برای درک یک سرفصل H1 طولانی را ندارند، که این موضوع تجربه کاربری را تضعیف میکند. کارشناسان توصیه میکنند که طول آن را به حداکثر 60 کاراکتر و حداقل چهار کاراکتر محدود کنید.
استفاده منطقی از زیرعنوانها
از پرش در سطوح سرفصلها خودداری کنید و از زیرعنوانهای H2-H6 زمانی که مناسب است، استفاده کنید.
نتیجهگیری
موتورهای جستجو از سرفصلها برای دریافت اطلاعات در مورد اهمیت کلمات کلیدی استفاده میکنند. با اینکه اهمیت سرفصلها در الگوریتمهای ایندکسبندی با گذشت زمان کاهش یافته است، آنها همچنان تصویر دقیقی از محتوایی که وبسایت بر روی آن تمرکز دارد، به رباتها ارائه میدهند. اگر سرفصلها را به طور مؤثر در سئو داخلی سایت بنویسید، محتوا را برای خواندن آسانتر کرده و مصرفکنندگان را ترغیب به ادامه خواندن میکنید.