رد کردن پیوندها

توضیحات متا در سئو (Meta Descriptions)

برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها، از المان HTML به نام توضیحات متا استفاده می‌شود که خلاصه‌ای ساده از صفحه وب ارائه می‌دهد. هدف از برچسب توضیحات متا که در بخش نمایش نتایج جستجو (SERP) ظاهر می‌شود، ارائه دیدگاهی سریع و اجمالی به کاربر در مورد محتوای سایت و ارتباط آن با عبارت جستجو شده است.

نمونه کد HTML برای توضیحات متا

<head>
<meta name="description" content="این یک نمونه توضیح متا است. این متن در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.">
</head>

توجه داشته باشید که توضیحات متا صفحه شما در سینتکس HTML آن صفحه قابل مشاهده است.

سینتکس توضیحات متا

گوگل معمولاً خلاصه‌ها را به ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر محدود می‌کند، اما از نظر نظری امکان دارد توضیحات متا در هر اندازه‌ای باشند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که توضیحات متا بین ۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر طول داشته باشند، زیرا پیشنهاد می‌شود که آن‌ها به این طول باشند تا به صورت دقیق اطلاع‌رسانی کنند.

به یاد داشته باشید که هیچ اندازه “بهینه” یکسانی برای همه موارد وجود ندارد؛ در عوض، بر افزودن محتوا و تشویق تعامل کاربران تمرکز کنید.

اهمیت توضیحات متا برای سئو چیست؟

توضیحات متا، که به آن‌ها توضیحات متا سئو نیز گفته می‌شود، به طور مستقیم بر رتبه‌بندی‌ها تأثیر نمی‌گذارند. گوگل این عامل را در تعیین رتبه‌ها در نظر نمی‌گیرد.

با این حال، برای سئو داخلی سایت، توضیحات متا بسیار مهم هستند. آن‌ها اغلب برای تولید خلاصه‌ها استفاده می‌شوند که به مصرف‌کنندگان درباره محتوای وب‌سایت شما اطلاع می‌دهند. آن‌ها می‌توانند به شما در پیشی گرفتن از رقبایتان در SERP با ارتقاء تعامل و رتبه‌بندی کمک کنند.

تعداد کلیک‌هایی که دریافت می‌کنید (نرخ کلیک یا CTR) به دلیل یک خلاصه آگاهانه که بازدیدکنندگان بیشتری را ترغیب به بازدید از وب‌سایت شما می‌کند، افزایش می‌یابد. آن‌ها حتی به انتشار اطلاعات درباره یک سازمان کمک می‌کنند. سئو وب‌سایت شما می‌تواند از هر دوی این‌ها بهره‌مند شود.

توجه داشته باشید که اگر الگوریتم گوگل تشخیص دهد که توضیحات متا HTML وب‌سایت شما به اهداف مصرف‌کننده پاسخ نمی‌دهد، ممکن است یک خلاصه جایگزین تولید کند.

توضیحات متا و شبکه‌های اجتماعی

توضیح محتوایی که زمانی که محتوای یک وب‌سایت در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، نمایش داده می‌شود، اغلب از عنصر توضیحات متا صفحه گرفته می‌شود.

اگر سایت‌های شبکه اجتماعی متوجه شوند که عنصر توضیحات متا وجود ندارد، از محتوای اولیه استفاده می‌کنند.

برای مصرف‌کنندگانی که از طریق به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی با محتوای شما آشنا می‌شوند، تأثیر اطلاعات اولیه از طریق توضیحات متا، بازخورد کاربران وب‌سایت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پنج راهنمایی برای نوشتن توضیحات متا

هنگام نوشتن توضیحات متا، باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنیم:

  1. طول کلی توضیحات متا را تعیین کنید.
  2. مهم‌ترین کلیدواژه را تعیین کنید.
  3. به نیازهای مصرف‌کننده پاسخ دهید.
  4. از فراخوان‌های به عمل (CTA) استفاده کنید.
  5. توضیحات متا متمایز و مختصر اما آگاهانه برای هر صفحه ایجاد کنید.

تجزیه و تحلیل طول توضیحات متا

ما توصیه می‌کنیم که از ۶۸۰ پیکسل یا حدود ۱۰۵ کاراکتر برای توضیحات متا استفاده کنید. شما اکنون فضایی دارید تا یک خلاصه آگاهانه توسعه دهید در حالی که احتمال قطع شدن در SERP کاهش می‌یابد.

توجه داشته باشید که تعداد دقیق کاراکترهای یک خلاصه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • دستگاه مصرف‌کننده، برای مثال یک کامپیوتر رومیزی فضای نمایشگر بیشتری نسبت به یک تلفن همراه دارد.
  • کلمه جستجو شده توسط کاربر، زیرا کلمات درشت در خلاصه فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

مشخص کردن کلیدواژه اصلی

کلیدواژه اصلی صفحه – کلیدواژه اصلی جستجو که می‌خواهید وب‌سایت شما برای آن رتبه‌بندی شود – باید در هر توضیحات متا گنجانده شود.

این به طور مستقیم بر تلاش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو شما تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، می‌تواند بازدیدکنندگان را ترغیب به کلیک کند. واقعیت اینکه کلمات کلیدی که در پرس و جوی جستجو ظاهر می‌شوند، اغلب توسط گوگل برجسته می‌شوند، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد وب‌سایت شما دارد.

پاسخ به نیت جستجو

ایجاد یک توضیحات متا موفق نیاز به شناخت عمیق از پرس و جوی جستجو یا آنچه کاربر امیدوار است به دست آورد دارد.

برای مثال، زمانی که یک مصرف‌کننده “خرید مک بوک” را جستجو می‌کند، اپل با اشاره به تجارت‌های داخلی و پرداخت‌های ماهانه مقرون به صرفه، مردم را تشویق به اقدام می‌کند. اپل به مصرف‌کنندگان اطلاع می‌دهد که می‌توانند مدل‌های مختلف را مقایسه کنند، زمانی که آن‌ها برای “مقایسه مک‌بوک‌ها” جستجو می‌کنند. توجه کنید که گوگل توضیحات متا این وب‌سایت را با مشخصات مک‌بوک تغییر می‌دهد، زیرا جستجوها ترجیح می‌دهند به جزئیات نسبت به یک خلاصه کوتاه پاسخ دهند.

افزودن فراخوان‌های به عمل (CTA)

مصرف‌کنندگان با استفاده از CTA‌ها دستورالعمل‌هایی در مورد اقدامات بعدی خود دریافت می‌کنند. شما می‌توانید از این‌ها برای تشویق کلیک‌ها در توضیحات متا خود استفاده کنید.

برای مثال، در یک وب‌سایت خودرو:

  • آنلاین رزرو کنید.
  • بیشتر بدانید.
  • یک آزمایش رانندگی انجام دهید.

CTA‌ها عبارات فوری هستند که مصرف‌کنندگان را به واکنش ترغیب می‌کنند. آن‌ها با یک فراخوان عمل شروع می‌شوند. توضیحات متا که به صورت مستقیم نوشته شده‌اند، کوتاه‌تر، جذاب‌تر و متقاعدکننده‌تر هستند.

با هر توضیحات متا منحصر به فرد باشید

برای هر وب‌سایتی که توسط گوگل یا هر صفحه وب منتشر شده‌ای که می‌تواند ایندکس شود، یک توضیحات متا منحصر به فرد ارائه دهید.

اگر این کار را انجام دهید، کاربران می‌توانند دقیقاً بفهمند که هر صفحه وب چه چیزی ارائه می‌دهد. نرخ کلیک خود را نیز افزایش دهید.

توضیحات متا که تکراری و پایه‌ای هستند، چیزی اضافه نمی‌کنند. آن‌ها همچنین مشخص نمی‌کنند که چه چیزی در یک صفحه وب خاص وجود دارد.

منابع توضیحات متا

زمان گران‌بهای خود را با کمک ابزارهای زیر برای توضیحات متا صرفه‌جویی کنید:

  • بازرسی سایت – با انجام بازرسی سایت، توضیحات متا تکراری و ناقص وب‌سایت خود را بررسی کنید.
  • بررسی‌کننده سئو صفحه – توضیحات متا خود را با ابزار سئو صفحه بررسی کنید تا مشخص شود آیا گوگل آن‌ها را تغییر می‌دهد.
  • بررسی/بررسی کلیدواژه‌های گوگل – با استفاده از بررسی گوگل، خلاصه‌های رقبای خود را بررسی کنید.
  • PageImprove – با به‌روزرسانی سریع توضیحات متا، صفحه خود را بهینه کنید.
  • SplitSignal – آزمایش‌های A/B برای توضیحات متا خود را با استفاده از SplitSignal انجام دهید.
  • ابزار پیش‌نمایش SERP To The Web – اندازه توضیحات متا را با استفاده از ابزار پیش‌نمایش SERP در اینترنت اندازه‌گیری کنید.

کلام آخر

توضیحات متا به عنوان یکی از اجزای حیاتی بعد از سفارش طراحی سایت و سفارش سئو سایت شناخته می‌شوند. با این حال، هنوز موارد زیادی برای بهبود وجود دارد. بهترین رویه در مورد توضیحات متا، خلاصه‌سازی مؤثر و مختصر محتوای صفحه وب است تا مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل کنند که سؤالات آن‌ها با یک کلیک پاسخ داده شده است.