لینکهای داخلی برای اجرای یک استراتژی موفق در بهینهسازی موتور جستجو (SEO) ضروری هستند و برای هر صفحهی وبسایتی کاربرد دارند. این لینکها به کاربران امکان میدهند محتوای وبسایت شما را جستجو کنند. همچنین اطلاعاتی دربارهی عملکرد وبسایت به موتورهای جستجو ارائه میدهند. برای بهینهسازی محتوایتان برای SEO، ابتدا باید درک کنید که لینکهای داخلی چگونه کار میکنند، کجا باید قرار بگیرند و چرا اهمیت دارند. در این مطلب به بررسی لینکدهی داخلی و بهترین شیوههای آن پرداختهایم.
لینک دهی داخلی صفحه چیست؟
لینکدهی داخلی صفحه، شیوهای در SEO است که شامل ایجاد هایپرلینکها از یک صفحه به صفحه دیگر در سایت شما میشود، یعنی لینکها از یک صفحه به صفحه دیگر در یک دامنه مشخص. لینکهای داخلی به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکنند تا با ایجاد یک سلسله مراتب از اهمیت صفحات، ناوبری را سادهتر سازند و اطلاعاتی درباره محتوای شما ارائه دهند.
نمونه کد:
htmlCopy code<a href="http://www.example.com/" title="متن نمونه">متن مرجع نمونه</a>
تفاوت بین لینکهای داخلی و خارجی
در اینجا تفاوتهای بین لینکدهی داخلی و خارجی آورده شده است:
- لینکهای داخلی به صفحه دیگری در همان وبسایت اشاره دارند.
- لینکهای داخلی به موتورهای جستجو در شناسایی روابط بین صفحات وبسایت شما کمک میکنند. همچنین در ناوبری وبسایت شما نیز مفید هستند.
- لینکهای خارجی محبوبیت پیوند سایت شما را افزایش میدهند. این یکی از عناصری است که توسط الگوریتمهای موتور جستجو برای رتبهبندی وبسایتها استفاده میشود.
انواع مختلف لینکهای داخلی
احتمالاً شما در حال حاضر انواع مختلفی از لینکهای داخلی در سایت خود دارید. درک ویژگیهای آنها حیاتی است زیرا نقش مهمی در سفر بازدیدکنندگان وبسایت شما ایفا میکنند.
لینکهای ناوبری:
لینکهای داخلی در منوی اصلی ناوبری شما مهمترین لینکها در وبسایت شما هستند. اینها اجزای دائمی سربرگ وبسایت شما هستند که سلسله مراتب وبسایت شما را به کاربران منتقل میکنند. این لینکها معمولاً حول محور دستههای محصولات، خدمات اصلی یا موضوعات حیاتی سازماندهی میشوند. لینکهای فوتر و نوارهای کناری نیز جزئی از لینکهای ناوبری هستند.
لینکهای درون متنی:
لینکهای درون متنی در متن یک وبسایت قرار دارند. لینکهای داخلی درون متنی به اطلاعات مرتبطی که کاربر ممکن است مشاهده کند اشاره دارند، تا به جای نشان دادن اهمیت یا ناوبری، اطلاعات را ارائه دهند.
مزایای لینک دهی داخلی صفحه
سرمایهگذاری در ایجاد لینکهای داخلی به صفحات وبسایت شما مزایای متعددی دارد. بیایید نگاهی به نحوهی کمک آنها به بهبود استراتژی SEO شما بیندازیم.
تجربه کاربر و ناوبری:
لینکهای داخلی به وبسایت شما کمک میکنند تا یک محیط کاربری بهتری فراهم آورید.
این امر باعث میشود که بازدیدکنندگان به راحتی در وبسایت شما حرکت کنند و به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند، تجربه کاربری خوبی را حفظ کنند و سفر کاربر را بهبود ببخشند.
کاربران کمتر تمایل به بازدید از سایت دیگری دارند. این به معنای بازدیدهای بیشتر صفحه و جلسات طولانیتر است. تا زمانی که فعالیتهای تبدیل شما و فراخوانهای عملیاتی بهینهسازی شوند، اقامت طولانیتر در صفحه، فرصتهای بیشتری برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری فراهم میکند.
تعداد زیادی لینک داخلی به مقالات بلاگ عالی و جامع نیز میتواند دانش صنعتی برند شما را در ذهن کاربران ارتقا دهد.
به عنوان نتیجه، پیامی به Google میفرستد که نشان میدهد کاربران اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کردهاند و محتوا باید ارزشمند باشد.
استفاده از لینکهای داخلی صفحه برای تسریع در خزیدن و فهرستبندی:
لینکهای داخلی همچنین به Google کمک میکنند تا صفحات وب بیشتری در سایت شما را کشف کند. Google مایل است فقط بهترین محتواها را در نتایج جستجو نمایش دهد.
لینکهای داخلی به Google میگویند که کدام صفحات در سایت شما ارزشمندتر هستند.
الگوریتمها بیشتر مایل به گنجاندن آنها در نتایج جستجو هستند، زمانی که توسط خزندههای موتور جستجو خزیده و فهرستبندی میشوند.
هر صفحه وب در سایت باید از صفحه اصلی با سه کلیک یا کمتر قابل دسترسی باشد.
توزیع عدالت پیوند بین صفحات:
PageRank یک معیار اختصاصی گوگل است که شهرت یک صفحه وب را بر اساس تعداد کل لینکهای ارجاع دهنده به آن اندازهگیری میکند.
لینکهای داخلی همچنین در توزیع PageRank در سراسر دامنههای ما کمک میکنند.
وقتی یک صفحه وب به صفحه دیگری لینک میدهد، مقداری از PageRank یا عدالت پیوند خود را منتقل میکند.
سیستم رتبهبندی گوگل شامل PageRank است و هرچه PageRank بالاتر باشد، احتمال موقعیت بهتر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بیشتر است.
بهترین شیوههای لینک دهی داخلی صفحه
در اینجا بهترین تاکتیکهای لینک دهی داخلی برای حداکثر کردن تأثیر لینکها بر سئو داخلی سایت و عملکرد موتور جستجوی وبسایت شما آورده شده است.
استفاده از لینکهای ساختاری و متنی داخلی:
هر دو لینک در متن محتوایی در وبسایت قرار دارند.
لینکهای ساختاری داخلی معماری وبسایت را تقویت میکنند.
لینکهای متنی داخلی میتوانند در SEO سایت مؤثرتر باشند زیرا به خزندههای موتور جستجو در تعیین اعتبار و ارتباط یک صفحه وب در زمینه یک موضوع کمک میکنند.
تنظیم لینکهای داخلی معنادار و محدود:
در حالی که تعداد ایدهآلی از لینکهای داخلی که باید در هر صفحه استفاده شوند وجود ندارد، به خاطر داشته باشید که هرچه تعداد هایپرلینکها در محتوا بیشتر باشد، تأثیر هر یک کمتر خواهد بود.
نگاه کردن به لینکهای داخلی در هر جمله از دیدگاه کاربر، گیجکننده و ناخوشایند است.
ممکن است کاربران ساعتها وقت بگذارند تا یکی از مقالات بلاگ شما را بخوانند، اگر مجبور باشند به تعداد زیادی لینک داخلی که اضافه کردهاید، مراجعه کنند.
از استفاده از لینکهای داخلی رایج خودداری کنید:
لینکهای داخلی مانند “کلیک کنید” یا “بیشتر بخوانید” بهتر است اجتناب شود زیرا آنها هیچ زمینهای در مورد موضوع مقاله به خزندههای موتور جستجو یا خوانندگان شما نمیدهند.
استفاده از متن لنگر غنی از کلمات کلیدی:
سه تا چهار کلمه کلیدی مرتبط برای یک صفحه وب انتخاب کنید. این کلمات کلیدی باید با عبارات جستجو برای بهینهسازی صفحه مورد نظر با استفاده از SEO در صفحه مطابقت داشته باشند.
از استفاده از متن لنگر یکسان خودداری کنید:
زمانی که چندین صفحه وب در یک دامنه شامل لینکهای داخلی با استفاده از عبارت کلیدی دقیق باشند، خزندههای موتور جستجو نیاز به روشنی دارند که کدام URL باید به درستی خزیده و رتبهبندی شود برای آن عبارت کلیدی.
استفاده از لینکهای Dofollow:
Dofollow یک دستورالعمل جستجوی ربات است که به خزندههای گوگل دستور میدهد تا لینکها را دنبال کنند، نه اینکه آنها را نادیده بگیرند. لینکهای داخلی باید dofollow باشند تا PageRank منتقل شود.
ممکن است برچسب nofollow را بر روی صفحات بدون رتبهبندی مانند صفحات “تشکر” یا تأیید استفاده کنید.
به پستهای جدید در پستهای قدیمیتر لینک دهید:
همچنین باید در پستهای قدیمیتر به هر بلاگ جدیدی که مینویسید، لینک دهید. Google نمیتواند مقالهای را پیدا کند اگر هیچ لینکی به آن اشاره نکند و این یک راه عالی برای افزایش دید محتوای شما است.
از ایجاد لینکها از تصاویر خودداری کنید:
همیشه تلاش کنید تا از اطلاعات نوشتاری به جای تصاویر لینک دهید. در مقایسه با لینکهای متنی، یک لینک تصویری اطلاعات کافی به Google یا کاربر نمیدهد.
نتیجهگیری
در نهایت، استراتژی لینک دهی داخلی شما برای موفقیت سفارش سئو سایت شما حیاتی است. بنابراین، باید به آن توجه کنید. لینکهای داخلی که به خوبی بهینهسازی شدهاند، نتایج شما را بهبود میبخشند و به شما کمک میکنند تا بازدیدکنندگان بیشتری از کلمات کلیدی آماده خرید به دست آورید. همچنین، نرخهای تعامل وبسایت شما را در سفارش طراحی سایت افزایش میدهند زیرا مصرفکنندگان آنها را ارزشمند میدانند و به خواندن محتوای شما ادامه میدهند.