ساخت لینک فرآیندی است که از طریق آن لینکهایی به وبسایت شما از سایتهای دیگر ارجاع داده میشود. هایپرلینک، که به طور معمول به آن لینک گفته میشود، به بازدیدکنندگان اجازه میدهد بین وبسایتها جابجا شوند. موتورهای جستجو از لینکها برای خزیدن در وب استفاده میکنند. آنها هم لینکهای داخلی وبسایت شما و هم لینکهای بین وبسایتهای مختلف را مورد بررسی قرار میدهند.
ساخت لینک به دلیل اینکه به موتورهای جستجو نشان میدهد که سایت شما منبع مرتبطی است و شایسته مرجع است، استفاده میشود. بنابراین، وبسایتهایی که دارای تعداد زیادی بکلینک هستند، معمولاً رتبه بالاتری دارند.
ساختار یک لینک
برای درک اهمیت پیوند، لازم است از اصول اولیه ساخت لینک شروع کنیم.
گوگل وبسایتهایی را که دارای ویژگیهای زیر هستند، ترجیح میدهد:
- معماری وبسایت مداوم با لینکهای داخلی که ارتباطات معنیدار و محکمی بین صفحات در همان دامنه ایجاد میکند.
- بکلینکها از سایتهای معتبر، قابل اعتماد و با کیفیت بالا.
در اینجا چند مثال خاص از عواملی که توسعه لینک را بسیار مهم میسازد آورده شده است:
- لینکها اقتدار شما را تثبیت میکنند – لینکها با افزایش شهرت سایت شما به عنوان یک نشانه خارجی از اقتدار دامنه شما عمل میکنند. گوگل به دنبال ارائه نتایج مرتبطترین به کاربران است. هرچه لینکهای با کیفیت بالاتری به وبسایت شما اشاره کنند، آن وبسایت قابل اعتمادتر است.
- پنج اتصال خوب معمولاً از پنجاه اتصال بد ارزشمندتر است، بنابراین تلاش کنید تا فقط از سایتهای معتبر لینک بگیرید.
- لینکهای داخلی و بکلینکها ترافیک را افزایش میدهند – ساخت لینک یکی از مؤثرترین راهبردها برای جلب مخاطبان مرتبط از وبسایتهای قابل اعتماد صنعت است. شما میتوانید با تمرکز بر موضوعات و مخاطبان مهم برای شما، ترافیک از سایر وبسایتها را افزایش دهید و ترافیک وب نشاندهنده عملکرد صحیح وبسایت شما است. لینکهای داخلی میتوانند به شما در جذب ترافیک ارگانیک بیشتر به سایر صفحات وبسایتتان کمک کنند.
بر اساس لینکها، گوگل وبسایتها را رتبهبندی میکند – بیش از نیمی از عامل رتبهبندی گوگل بدون توسعه لینک از بین میرود. حتی اگر سایت شما دارای محتوای عالی باشد، گوگل تنها در صورتی آن را به خوبی رتبهبندی میکند که لینکها آن را متصل کنند.
به فعالیتهایی بپردازید که الگوریتمهای گوگل را رعایت میکنند، مانند تلاشها برای ایجاد ارزش و اقتدار. محتوای منحصر به فرد و متمایز خود را به اشتراک بگذارید. ایجاد ارتباطات معتبر، جذاب و مرتبط نتایج شما را افزایش میدهد.
توسعه لینک رتبهبندیهای SEO و آمار سایت را بهبود میبخشد – شما میتوانید با ایجاد بکلینکها، شاخصهایی مانند اقتدار دامنه (DA)، رتبه صفحه (PR) و دیگران را بهبود بخشیده و سلامت کلی وبسایت خود را بهبود بخشید. دید و قابلیت مشاهده شما به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
ساخت لینکها: چگونه انجام می شود؟
به طور کلی، روشها و تکنیکهای ساخت لینک به یکی از چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
افزودن بکلینکها
رفتن به سایتی که متعلق به شما نیست و قرار دادن لینک شما در آنجا به عنوان “افزودن” یک لینک شناخته میشود. این کار نسبتاً ساده است و به همین دلیل، این نوع اتصالات ارزش چندانی در نظر گوگل ندارند. هیچ چیز مانع رقبای شما از انجام همین کار نیست.
با این حال، بهتر است این دسته از راهبردهای توسعه لینک را کاملاً نادیده نگیرید. هر کدام از این موارد میتوانند به کسب و کار آنلاین شما سود برسانند.
درخواست لینکها
این اتفاق میافتد زمانی که شما با صاحب وبسایتی که میخواهید به شما لینک دهد تماس میگیرید و او را متقاعد میکنید که به شما لینک دهد.
در ادامه سه روش از روشهای ساخت لینک که در این گروه قرار میگیرند آورده شده است:
- مبادله لینکها شامل پیشنهاد برای لینک دادن به آنها در ازای لینک دادن آنها به شما است.
- ایجاد محتوای مفید برای وبسایت آنها از طریق مهماننویسی.
- ایجاد لینکهای شکسته – به آنها کمک کنید تا یک لینک “مرده” در صفحهشان را جایگزین کنند.
خرید لینکها
ما خرید لینکها را ترویج نمیکنیم. موتورهای جستجو تلاش میکنند تأثیر لینکهای خریداری شده را در رتبهبندی نتایج جستجوی طبیعی کاهش دهند.
اگر هنوز تجربهای نداشتهاید، شما مقدار زیادی پول را صرف لینکهای بیارزش خواهید کرد که ممکن است رتبهبندی شما را خراب کند یا حتی وبسایت شما را مجازات کند.
برنده شدن لینکها
شما “لینکها را به دست میآورید” وقتی دیگران بدون درخواست شما به صفحات وبسایت شما لینک میدهند. این اتفاق فقط زمانی رخ میدهد که چیزی واقعاً استثنایی وجود داشته باشد که سایر مدیران وب بخواهند آن را در سایتهای خود برجسته کنند.
با این حال، افراد نمیتوانند با چیزهایی که از وجود آنها بیخبر هستند، ارتباط برقرار کنند. بنابراین، صرف نظر از اینکه صفحه شما چقدر عالی است، شما باید در تبلیغ آن سرمایهگذاری کنید.
خصوصیات یک لینک قوی
موتورهای جستجو چندین ویژگی از یک لینک را هنگام ارزیابی لینکها بررسی میکنند. آنها به شرح زیر هستند:
- مرتبط بودن – اگر سایتهای دیگر مهم در موضوع به آن صفحه لینک دهند، نشاندهنده این است که محتوا مرتبط و با کیفیت بالا است.
- متن لنگر – کلمات موجود در متن لینک به گوگل کمک میکنند تا متوجه شود وبسایت مرجع چه موضوعاتی را پوشش میدهد و برای چه کلمات کلیدی باید رتبهبندی شود.
- موقعیت – عامل دیگری که ممکن است بر CTR یک لینک تأثیر بگذارد، موقعیت آن بر روی صفحه است. لینکهایی که در محتوا قرار دارند، به دلیل توجه بیشتر بازدیدکنندگان به بلوک محتوا، کلیکهای بیشتری دریافت میکنند.
- نسبت لینک های فالوو – داشتن ترکیب متعادلی از لینکهای دنبالکننده و دنبال نکننده.
- اقتدار – تلاش کنید لینکها را از منابع معتبر به دست آورید تا از منابع با کیفیت پایین.
مدیریت نمایه لینک
نمایه لینک خود را سالم نگه دارید با اسکن کردن برای لینکهای شکسته و حذف لینکهایی که دیگر نیازی به آنها نیست.
تحقیق رقبا
یکی از مهمترین فعالیتها در توسعه لینک، تجزیه و تحلیل لینک و کلمه کلیدی رقبا است. بررسی کنید که چگونه آن اتصالات به دست آمدهاند و از روشهای مشابه برای به دست آوردن لینکهای بیشتر استفاده کنید.
نتیجهگیری
ایدهآل این است که لینکها با وبسایتهای با کیفیت بالا که در دسته یا تخصص شما قرار دارند، ایجاد شوند، زیرا این کار نتایج بهتری تولید میکند. اگر ارتباطات ارزشمندی برقرار کنید، ترافیک ارگانیک حاصل خواهد شد. استراتژیهای ضروری را به کار ببرید تا آن را بهبود بخشیده و در مسیر به دست آوردن لینکهای عالی با موفقیت حرکت کنید.